طی روز گذشته شاهد آن بودیم که رسانه های جیره خوار عربستان سعودی همچون العربیه و الحدث و همچنین رسانه های وابسته به متحدان ریاض در اقدامی سازمان یافته و از پیش برنامه ریزی شده اقدام به انتشار اخباری مبنی بر تسلط کامل متجاوزان بر بندر الحدیده کردند. این درحالی است که پیش از انتشار این خبر کاملا کذب، این رسانه ها خبری را در خصوص تسلط کامل نیروهای متجاوز بر فرودگاه استراتژیک الحدیده کرده بودند. 

با این حال، طولی نکشید که مقامات سیاسی و انقلابی یمن یکی پس از دیگری ادعای سعودیها و متحدان آنها مبنی بر تسلط ریاض و ابوظبی بر فرودگاه الحدیده و بندر آن را تکذیب کردند. در همین ارتباط، ابراهیم العبیدی از اعضای ارشد جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با شبکه العالم اخبار منتشر شده در رسانه ها را مبنی بر سیطره نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن بر فرودگاه الحدیده تکذیب کرد. وی گفت نبرد الحدیده یک جنگ فرسایشی است و برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد یافت.

وی افزود نبرد الحدیده نبرد و جنگ آمریکا و انگلیس با یمن است و ممکن نیست کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن به تنهایی بتوانند چنین جنگی را مدیریت کنند. این رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: آمریکا چراغ سبز حمله به الحدیده را صادر کرد ولی مدعی است که چنین اجازه ای نداده است. العبیدی افزود: نزدیک شدن به سواحل و شهر الحدیده تصمیم آمریکایی است و آن ها فتیله جنگ در ساحل غربی را شعله ور کردند و ما فقط از خود دفاع می کنیم. همه موشک هایی که نیروی دریایی یمن در اختیار دارد موشک های دفاعی برای جلوگیری از هلی برن نظامیان خارجی در خاک یمن است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع روشن است آنان (متجاوزان) خواستار جنگ و حمله به یمن بر اساس بهانه ها و توجیهاتی است که از طریق رسانه ها اعلام می کنند و ما چاره ای نداریم جزء این که با این دشمن متجاوز و اشغالگران با همه ابزار موجود بجنگیم. از سوی دیگر  الاعلام الحربی به نقل از یک منبع نظامی یمنی ادعاهای سعودی ها درباره پیروزی هایی ائتلاف ضد یمن در نزدیکی شهر الحدیه را تکذیب و اعلام کرد: نیروهای دشمن در نوار ساحلی حرکت کرده بودند که هم اکنون از سه منطقه در محاصره به سر می برند.

به گفته این منبع یمنی، متجاوزان در سه منطقه الفازه، الجاح و الدریهمی در محاصره به سر می برند. این منبع یمنی بیان کرد: نیروهای متجاوز هم اکنون در محاصره به سر می برند و امداد به آنها فقط از طریق دریا می رسد. جبهه الحدیده مانند دیگر جبهه هایی است که ارتش و کمیته های مردمی یمن پیروزی های بزرگی به دست آورده اند. از سوی دیگر منابع یمنی به المیادین اعلام کردند که نیروهای ائتلاف سعودی موفق به تحقق اهداف خود در الحدیده نشده اند. خبرنگار المیادین از ادامه نبرد سنگین در ورودی های جنوبی و غربی فرودگاه بین المللی الحدیده خبر داد.

برهمین اساس ، پر واضح است که تمامی ادعاهای سعودیها و اماراتی ها و رسانه های وابسته به آنها در خصوص تسلط بر الحدیده تنها آرزویی بیش نیست و آنها با هدف ایجاد جنگ روانی و همچنین ورود به یک جنگ رسانه ای ـ تبلیغاتی علیه نیروهای یمنی به چنین دروغ پراکنی هایی دامن می زنند. علت اصلی این مسأله هم شکست هایی است که ریاض و ابوظبی در عرصه میدانی از ارتش و کمیته های مردمی یمن متحمل شده اند. آنها پس از آنکه نتوانستند از عدن به صنعاء راه پیدا کرده و پایتخت یمن را به اشغال خود درآورند، اکنون الحدیده را مورد هدف قرار داده اند. 

هدف اصلی و اساسی عربستان سعودی و امارات متحده عربی از شایعه پراکنی پیرامون واقعیت های میدانی الحدیده از یک سوی فریب افکار عمومی و تحریف واقعیت های عینی در نزد آنان است و از سوی دیگر ایجاد نوعی ناامیدی در صفوف نیروهای یمنی است. ریاض و ابوظبی گمان می کنند که از طریق این شایعه پراکنی ها می توانند تا حدودی اقتدار از دست رفته خود به دنبال شکست در برابر یمن را، بازگردانند. این درحالی است که امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که اهداف عربستان سعودی از جنگ در یمن محقق نشده است. 

مسأله دیگری که باید بدان اشاره کرد این است که اگر عربستان سعودی و امارات متحده عربی قادر به شکست نیروهای یمنی در الحدیده بودند، متحدان غربی خود ازجمله ایالات متحده آمریکا و فرانسه را با خود همراه نمی کردند. همراهی مستقیم آمریکایی ها و فرانسوی ها با سعودیها و اماراتی ها در یمن خود به تنهایی گواه بر ناتوانی و عجز ائتلاف متجاوز سعودی در برابر ارتش و کمیته های مردمی یمن است. 

 

بحث حضور بیگانگانی همچون فرانسه و آمریکا در الحدیده یمن نه یک توهم بلکه یک واقعیت عینی است و حتی رسانه های خارجی نیز بر این مسأله صحه گذاشته اند. در همین ارتباط، روزنامه «لو فیگارو» به نقل از دو منبع نظامی آگاه اعلام کرد که نیروهای ویژه فرانسوی به همراه نیروهایی از امارات متحده عربی در یمن هستند. این روزنامه به جزئیات مرتبط با فعالیت این نیروهای خارجی در یمن اشاره ای نکرده است. علیرغم اینکه وزارت دفاع فرانسه تا کنون در این خصوص واکنشی نشان نداده است، اخیرا یک منبع پارلمانی فرانسه به رویترز گفته بود که نیروهای ویژه این کشور در یمن هستند.

این در حالی است که «ضیف الله الشامی» عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز مسأله حضور بیگانگان در جنگ الحدیده را تأیید کرده است. وی اعلام کرده که علاوه بر پاریس و واشنگتن، رژیم صهیونیستی نیز در جنگ الحدیده نقش آفرینی می کنند. این مقام سیاسی و انقلابی یمن از انجام حملاتی توسط جنگنده های صهیونیست به الحدیده یمن خبر داده است. در هر صورت، همانطور که پیشتر گفته شد حضور گسترده نیروهای متجاوز خارجی در جنگ یمن هیچ معنا و مفهومی جز ناتوانی ریاض از مقابله با نیروهای انقلابی یمن، ندارد. 

در حال حاضر، تحولات میدانی در الحدیده علیرغم حملات گسترده هوایی سعودیها، به نفع ارتش و کمیته های مردمی یمن پیش می رود. این نیروهای یمنی هستند که موجب شدند تا نیروهای متجاوز چند کیلومتر از الحدیده عقب نشینی کنند. تصاویری نیز که ستاد اطلاع رسانی جنگ یمن منتشر کرده جملگی حاکی از آن است که فرودگاه الحدیده و بندر آن همچنان خارج از سیطره نیروهای متجاوز سعودی و متحدان آنها قرار دارند. این بدان معناست که اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر در خصوص سقوط الحدیده چیزی جز یک بازی رسانه ای نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.