راشاتودی گزارش داد، کمتر از یک هفته پیش از آغاز تحویل رسمی نخستین جنگنده F-۳۵ به ترکیه و پیش از رای‌گیری در سنا درخصوص لایحه‌ای برای توقف فروش هرگونه تسلیحات به آنکارا، گروهی ۴۴ نفره از اعضای کنگره آمریکا نامه‌ای به جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور نوشتند و طی آن به "غیرقابل تصور" بودن فروش جت‌های F-۳۵ به این متحد ناتو تاکید کردند.

در این نامه که در تاریخ ۱۵ ژوئن نوشته شده، آمده است: نگرانی ما درباره فروش جت‌های F-۳۵ به ترکیه به دلیل برنامه‌های این کشور برای خرید سامانه موشکی زمین به هوای S۴۰۰ روسیه است. ترکیه به عنوان یک عضو ناتو سیستم نظامی خود را با تسلیحات سایر اعضای این پیمان کامل کرده است. قرار دادن تکنولوژی F-۳۵ از سوی ما در دستان روابط رو به رشد روسیه-ترکیه غیر قابل تصور است.

این گروه دو حزبی با اشاره به اینکه آنکارا به طور فعال در حال "انجام عملیات برای تضعیف منافع آمریکا" در سراسر جهان است، هشدار داد، حضور جنگنده‌های F-۳۵ در ساختار نظامی این کشور، "محرمانه‌ترین رازهای نظامی" آمریکا را برملا می‌کند.

این نامه با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه پیش از این نیز آمریکا را به حمله به سربازانش در سوریه تهدید کرده، ادامه می‌دهد: ما همچنین درباره اینکه استفاده ترکیه از جت‌های F-۳۵ در منطقه مسئولانه خواهد بود، هیچ اطمینانی نداریم.

اردوغان لغو قرارداد با روسیه را نپذیرفته و بارها پایبندی واشنگتن به قرارداد فروش F-۳۵ را خواستار شده است. رییس جمهور ترکیه اخیرا هشدار داده است که در صورتی که جت‌های F-۳۵ به این کشور تحویل داده نشود، آنکارا ناچار خواهد بود که برای خرید جنگنده‌های مورد نیاز خود به دنبال تامین‌کننده‌های دیگر باشد و احتمالا به سراغ روسیه برود.

ترکیه به دنبال خرید ۱۱۶ فروند F-۳۵ بر اساس قراردادهای برنامه جنگنده‌های مشترکی که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ امضا شده، بوده است. با این حال مرحله نخست تحویل این جنگنده‌ها که قرار بود در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ صورت گیرد، پس از آنکه قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ای را برای ممنوعیت تحویل جنگنده‌های F-۳۵ به این کشور که رفتارش "به طور روزافزون مستبدانه‌تر و خصومت‌آمیزتر" می‌شود، با چالش مواجه شد.

با اینکه پیش‌بینی می‌شود سنا به تصویب این لایحه رای مثبت دهد، شرکت لاکهید مارتین، سازنده جنگنده‌های F-۳۵ اعلام کرده است که در روز ۲۱ ژوئن، طی مراسمی به طور رسمی نخستین سری از این جنگنده‌ها را به ترکیه ارسال خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.