در شرایطی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» یا «اوپک» را به افزایش قیمت نفت متهم کرده، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی نوشت که تحریم‌های خود او عامل افزایش بهای نفت است. 

ترامپ در توئیتی چهار روز پیش نوشت: «قیمت نفت خیلی بالا است. باز هم اوپک در آن نقش دارد. خوب نیست.»

«بلومبرگ» در واکنش به این موضوع نوشته است: «همزمان با آماده شدن وزرای کشورهای عضو اوپک برای دیدار در وین در روزهای آتی هفته جاری، رئیس‌جمهور ترامپ بار دیگر یک حمله توئیتری دیگر را روانه آنها است. اما این تصمیم او برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است که عامل اصلی افزایش قیمت نفت است.»

بلومبرگ در بخش دیگری از این تحلیل آورده است: «هیچ دلیلی وجود ندارد که اوپک باید حتماً به قدر تمایل رئیس‌جمهور ترامپ یا هر فرد دیگری بایستی نفت روانه بازار کند. این سازمان، برای مراقبت از منافع اعضای خودش به وجود آمده است. برخی از آنها ممکن است که مماشات با ایالات متحده را در راستای منافع خودشان ببینند. برخی دیگر از اعضا، اینطور فکر نمی‌کنند.»

رسانه آمریکایی همچنین تأکید می‌کند: «هراس از اینکه بازارهای جهانی قرار است نزدیکی‌های پایان سال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام ایران و احتمالاً ۵۰۰ هزار بشکه از صادرات نفت خام ونزوئلا را از دست بدهند باعث شده که قیمت نفت افزایش پیدا کند- ربطی به اوپک ندارد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.