۲۹ تیرماه سال ۹۶  خبر گم شدن کودکی هشت ماهه به نام «بنیتا» و صدای لرزان مادری که از مردم تقاضای کمک می‌کرد، در فضای مجازی دست به دست شد. ماجرا از این قرار بود که پدر بنیتا برای باز کردن درب پارکینگ از خودرو پیاده می‌شود تا خودرو را داخل پارکینگ ببرد اما در همین حین، دو عابر پیاده‌ای که در حال گذر از آن خیابان بودند، با مشاهده خودروی روشن، پشت فرمان می‌نشینند و خودرو و بچه را با ماشین به سرقت می‌برند.  جستجوها برای یافتن این کودک ۸ ماهه چند روز ادامه داشت تا اینکه پس از ۶ روز و به رغم تمام تلاش‌ها، جسد دختربچه در خودروی به سرقت رفته در یکی از خیابان‌های پاکدشت ورامین پیدا شد.

علیشپور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پاکدشت  - ۴ مردادماه سال ۹۶ - در گفت و گو با ایسنا  از انتقال جسد کشف شده بنیتای ۸ ماهه در پاکدشت، برای کالبدشکافی به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: شب گذشته خودروی سرقت شده در تهران در پاکدشت کشف شد و متاسفانه کودک ۸ ماهه داخل این خودرو، فوت کرد. دو سارق خودرو در پاکدشت شناسایی و دستگیر شدند و هر دو به سرقت و آدم ربایی اعتراف کردند.

*صدور کیفرخواست پرونده

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه نشست با مدیران سازمان زندان‌ها در تاریخ ۱۸ مرداد ماه سال گذشته با اشاره به صدور کیفرخواست در پرونده بنیتا گفت: این پرونده‌ها به صورت فوق‌العاده هم در دادگاه و هم در دادسرا رسیدگی می‌شود و در این راستا در کمتر از سه هفته کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است. در این پرونده به خاطر برخی مسایل همه موارد را نمی‌توان علنی برگزار کرد اما تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه به عهده قاضی است.

محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌ کیفری یک استان تهران ۸ شهریورماه سال ۹۶ در گفت‌وگو با ایسنا از رسیدگی به پرونده متهمان پرونده فوت «بنیتا» ۲۰ شهریور ماه سال جاری در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی  کشکولی و به صورت علنی خبر داد.

*اولین جلسه دادگاه

طبق اعلام قبلی، نخستین جلسه رسیدگی به پرونده «بنیتا» ۲۰ شهریورماه سال ۹۶ در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

در اولین جلسه دادگاه قاضی محمد شهریاری نماینده دادستان اتهامات متهم ردیف اول پرونده را قتل عمدی، سرقت مقرون به آزار، مباشرت در آدم ربایی و ایراد صدمه بدنی عمدی خواند و با توجه به تقاضای اولیای دم، درخواست قصاص متهم ردیف اول پرونده را کرد و اتهامات متهم ردیف دوم پرونده را نیز سرقت مقرون به آزار و خودداری از کمک به طفل در معرض خطر عنوان کرد.

گریه و بی تابی‌های مادر بنیتا از حاشیه‌های دردناک جلسه اول دادگاه بود.

*دومین جلسه دادگاه

دومین جلسه محاکمه متهمان پرونده بنیتا، روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه ۹۶ در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

در پایان جلسه دوم دادگاه، مادر بنیتا با گریه فریاد می زد بچه مرا کشتید. من جنازه بچه‌ام را ندیدم، حال به من می گویید چیزی نگویم. ما می‌خواهیم امثال بنیتاها این بلا سرشان نیاید.

پس از پایان دومین جلسه دادگاه محسن افتخاری سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: هفته آینده حکم پرونده صادر خواهد شد؛ البته اگر بخش‌هایی از پرونده نیاز به رسیدگی داشته باشد، پس از بررسی‌های مجدد اعلام نظر خواهد شد. ناگفته نماند که بازجویی از متهم بازداشت شده اخیر، تاثیری در وضعیت اتهامی متهمان دیگر ندارد.

در نهایت پس از برگزاری دو جلسه دادگاه و رسیدگی به این پرونده حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری ۲۶ شهریورماه سال ۹۶ اعلام کرد که حکم پرونده بنیتا صادر شده اما باید ابلاغ شود و قابل اعتراض هم است. اجمالا اینکه متهم ردیف اول پرونده دو سه اتهام داشته؛ یکی از عناوین اتهامی‌اش قتل عمد است که در این خصوص برای وی حکم قصاص نفس صادر شده است. برای سایر موارد اتهامی شنیدم که مجازات هایی اعم از حبس، شلاق و تبعید در حکم صادره هست؛ البته قابل اعتراض است و باید دید در دادگاه تجدید نظر چه می شود.

اسماعیلی رئیس کل دادگستری تهران نیز گفته بود که متهمان ردیف اول و دوم این پرونده به حکم اعتراض کرده‌اند و در نهایت پرونده با توجه به اعتراضات به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

۲۹  آذرماه سال جاری حکم اعدام متهم ردیف اول پرونده بنیتا به اتهام قتل این کودک ۸ ماهه در شعبه پانزدهم دیوان عالی کشور ابرام (تایید) و پرونده به دادگستری تهران ارجاع شد.

به گزارش ایسنا، جعفر کوشا وکیل‌مدافع اولیای‌دم بنیتا، گفت: پرونده متهم ردیف اول در اجرای احکام است و باید مراحل استیذان را طی کند.

وی درباره متهم ردیف دوم این پرونده نیز گفت: پرونده متهم ردیف دوم اشکالی در تعیین مجازات داشت و بر همین اساس حکم نقض شد و به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران (هم‌عرض) ارجاع شده است.

*اجرای حکم

بر اساس این گزارش، سرانجام حکم قصاص قاتل کودک هشت ماهه به نام بنیتا قلعه نویی، سحرگاه دوشنبه مورخ  ۲۸ خردادماه سال جاری اجرا شد.

دادستانی تهران در اطلاعیه روز جاری اعلام کرد: محکوم‌علیه محمد وفایی در تاریخ ۲۹ / ۴ / ۱۳۹۶  خودروی پراید سفید رنگ متعلق به پدر بنیتا قلعه‌نویی را در حالی که کودک هشت ماهه نیز در صندلی عقب خودرو حضور داشته، به سرقت می‌برد و متعاقباً خودروی حامل کودک را در خیابانی واقع در شهرک مشیریه رها می‌کند که در نهایت منجر به فوت طفل هشت ماهه در اثر نرسیدن اکسیژن و گرمای زیاد می‌گردد.

با دستگیری متهم در تاریخ ۳/ ۵ / ۱۳۹۶  و انجام تحقیقات، وی ضمن اقرار به سرقت خودرو، اتهام خود در خصوص طفل هشت ماهه را نیز می‌پذیرد.

این پرونده با صدور کیفرخواست از ناحیه‌ دادسرای جنایی تهران، در شعبه‌ی ۹ دادگاه کیفری یک تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و منتهی به صدور حکم قصاص نفس محمد وفایی با پرداخت تفاضل دیه زن و مرد گردیده است.

دادگاه هم‌چنین از بابت اتهام سرقت و رها نمودن طفل، مجازات حبس و شلاق تعزیری مقرر کرده است. حکم صادره با رد فرجام‌خواهی محکوم‌علیه در شعبه‌ی ۱۵ دیوان عالی کشور ابرام و پس از طی مراحل استیذان و پرداخت مابه التفاوت دیه، حکم قصاص سحرگاه روز جاری در زندان رجایی‌شهر اجرا گردید.

به گزارش ایسنا، اتفاقی که برای بنیتای هشت ماهه در جامعه رخ داد و در نهایت منتهی به مرگ دلخراش این کودک شد، نشان می‌دهد که یکی از علل مهم وقوع این‌گونه جرایم در جامعه عدم آموزش و ناآگاهی خانواده‌هاست که باید بیش از پیش مورد توجه نهادهای مسئول و رسانه‌ها قرار گیرد. همچنین در شرایط پیش رو یافتن راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی و اعاده احساس امنیت به خانواده‌ها مستلزم به کارگیری ابزار و امکانات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم و دخالت قوای سه گانه برای اجرای دقیق قانون پیشگیری از وقوع جرم و اعمال اصلاحات لازم در آن است تا بتوان بر مبنای آن امیدوار بود که در آینده کمتر شاهد وقوع جنایاتی از  این قبیل باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.