شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی عکس‌هایی از بازداشت‌شدگان سیاسی در عربستان را که اسامی آن‌ها زیر هرکدام نوشته‌شده بود در دست داشتند.

آن‌ها همچنین شعارنوشته و پارچه نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن عبارت‌هایی همچون «فروش اسلحه به عربستان را متوقف کنید» و «سرکوب در عربستان را متوقف کنید» نوشته‌شده بود.

مقامات سعودی از سپتامبر سال گذشته در اقدامی که بیشتر به آدم‌ربایی شبیه بود، شمار زیادی از مخالفان رژیم را زندانی کرده و با گذشت بیش از شش ماه، تاکنون تعداد بازداشت‌شدگان و اتهام‌های وارده به آنان را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است. 

دادستانی عربستان نیز به‌تازگی دستگیری ۱۷ تن از فعالان مدنی این کشور را تائید و اتهام آن‌ها را امنیتی عنوان کرد.

گزارش‌های منتشره از داخل عربستان و اطلاعاتی که خانواده‌های این افراد در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند، نشان می‌دهد که دستگیرشدگان بدون حکم یا احضار قضایی روانه زندان شده‌اند. آن‌ها حتی بعد از بازداشت از ارتباط با خانواده خود یا داشتن وکیل مدافع محروم بوده‌اند. 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، چندی پیش اعلام کرد که دولت سعودی ۲۴ ماه مه گذشته (۳ خرداد۹۷)، &#۳۹;محمد البجادی&#۳۹; از اعضای مؤسس انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان را بازداشت کرد. این انجمن جزو اولین تشکل‌های مدنی در عربستان به شمار می‌رود و دولت سعودی از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون تقریباً تمام فعالان مرتبط با این انجمن را تحت پیگرد قرار داده است. این انجمن در سال ۲۰۱۴ میلادی منحل شده است. 

&#۳۹;ساره لیا ویستن&#۳۹; مدیر اجرایی بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: ظاهراً دولت عربستان غرق در تلاش‌های خود برای خفه کردن معارضان است و دستگیری فعالانی را که از بیم انتقام سکوت پیشه کرده‌اند، از سر گرفته است؛ ریاض باید از موج جدید سرکوب که همپیمانان را به تردید در میزان جدیتش در تغییر شیوه در قبال حقوق زنان وا‌می‌دارد، دست بردارد. 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ادامه افزود: انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان خواستار اصلاحات سیاسی فراگیر شده و از دولت خواسته که از اقدامات تجاوزکارانه‌ای مانند بازداشت‌های اجباری و بازداشت کسانی که از حق خود در برخورداری از آزادی بیان و تأسیس تشکل‌های صلح‌آمیز استفاده می‌کنند، خودداری کنند. 

گفتنی است که به‌رغم تلاش دولت انگلیس، رژیم آل سعود از مقبولیت زیادی در این کشور برخوردار نیست. در جریان سفر محمد بن سلمان به لندن، صدها تن از مخالفان وی در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس تجمع کرده و خواستار پایان دادن به حمایت‌های کشورشان از رژیم آل سعود شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.