رویترز گزارش داد، چنگ جینگیه، سفیر چین در استرالیا در سخنرانی خود در جمع سیاستمداران و تاجران در کانبرا گفت: ما باید اقدامات و تمایلات سیاسی یکدیگر را از زاویه‌ای مثبت‌تر و با ذهنیت جنگ سرد کمتری ببینیم.

از زمانی که مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا، چین را به مداخله در امور داخلی کشور خود متهم کرد و نگرانی‌ها درباره نفوذ چین در این منطقه افزایش یافت، روابط کانبرا و پکن رو به وخامت گذاشته است.

سرمقاله‌های امروز روزنامه‌های چینی از جمله روزنامه "چاینا دیلی" و "گلوبال تایمز"، استرالیا را به تکبر و داشتن دیدگاه نادرست در روابط با چین" متهم کرده‌اند.

سفیر چین اظهار کرد: به باور من، برای دستیابی به توسعه‌ای پایدار و سالم در روابط دوجانبه، دو کشور باید روابطی متقابل و جامع‌تر و همراه با تعصب کمتری داشته باشند.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا در خصوص وام‌های چین در حوزه اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده و گفته است که چنین قرض‌هایی می‌توانند حاکمیت کشورهای کوچکی که از پکن پول می‌گیرند را تضعیف کنند. وی همچنین اظهار کرد که ممکن است استرالیا در مقابل ساخت و سازهای چین در جزایر این منطقه واکنش نشان دهد.

وزیر خارجه استرالیا در مصاحبه خود با روزنامه "سیدنی مورنینگ هرالد" گفت: ما نگران آن هستیم که پیامدهای این دست از اقدامات برای مدیریت تامین اعتبارات مالی در طولانی مدت برای حاکمیت این جزایر مضر باشد. می‌خواهیم مطمئن شویم که آنان حاکمیت خود را حفظ می‌کنند و اقتصادی پایدار دارند و در دام پیامدهای نامشخص این قرض‌ها گیر نمی‌افتند. این دام می‌تواند اختصاص اراضی در برابر این وام‌ها باشد و موجب شود که آنان حاکمیت ارضی خود را از دست بدهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.