عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، اظهار کرد: قطعا نمی‌توان این طور اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام تاثیری نداشته، زیرا این کشور از نظر اقتصادی جایگاه خود را دارد و می‌تواند با این تصمیم مشکلاتی را به وجود آورد، اما تلاش رییس جمهور و دولت این بوده که با استفاده از شرایط فعلی بیشترین استفاده و منافع برای کشور در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: در شرایط امروز ما نیاز داریم که در رابطه با برجام یک صدای واحد در کشور شنیده شود و قوای سه‌گانه اظهارنظرهایی یکسان در این رابطه داشته باشد، زیرا اظهارنظرهایی که نگاهی تندرو پست آنها قرار دارد می‌تواند برای ما مشکلاتی را ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دستاوردهای حوزه ریلی در ایران قابل توجه و اتکاء بوده است، اظهار کرد: ما توانستیم در سالی که گذشت ۴۷ میلیون تن کالا را از طریق ریل جابجا کنیم که این آمار در قیاس با سال‌های گذشته رشدی مطلوب را نشان می‌دهد. البته هنوز نسبت به اولویت‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه فاصله داریم و باید این اقدامات در سال‌های آینده نیز دنبال شود.

وی با اشاره به لزوم اتصال چشمه‌های بار به شبکه ریلی، گفت: ما به حدود ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در ابعاد دو تا ۲۰ کیلومتر احتیاج داریم تا تعداد زیادی از چشمه‌های حمل بار به شبکه راه‌آهن متصل شود.

به گفته آخوندی، در حوزه توسعه معادن که یکی از اولویت‌های دولت بوده تاکنون حمل‌ونقل لحاظ نمی‌شده، اما ما می‌توانیم با بهره‌گیری از توان ریلی این برنامه توسعه را نیز با در نظر گرفتن آینده حمل‌ونقل پیگیری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به برنامه توسعه قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و افزود: طبق آمارهای رسمی ما در سال حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون سفر در کشور داریم که حدود ۷۰۰ میلیون آن به سفرهای حومه‌ای اختصاص دارد. تصویب اساسنامه تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ماست که می‌تواند با تشکیل در آینده نزدیک بخش قابل توجهی از این سفرها را از جاده به ریل منتقل کند. متاسفانه در سال‌های گذشته شهرسازی در ایران برپایه جاده بود که وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده این سیستم را به شهرسازی ریل‌پایه انتقال دهد.

همچنین در این مراسم سعید محمدزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن – از برنامه‌ریزی برای افزایش میزان جابجایی بار در شبکه راه‌آهن خبر داد و گفت: میزان جابجایی‌های ما از ۴۰ میلیون تن سال ۱۳۹۵ به ۴۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ رسید و برنامه داریم که ظرف سه سال آینده این عدد به ۱۲۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی ادامه داد: از نظر شاخص جابجایی بار در کشور آمار ۲۲ میلیارد تن – کیلومتر به ۳۰ میلیارد تن – کیلومتر در سال ۱۳۹۶ رسیده که این رقم نیز باید افزایش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که انتقال هر یک تن  بار از جاده به ریل ۳۵ سی سی صرفه‌جویی در مصرف سوخت دارد، اظهار کرد: راه‌آهن از چند سال قبل تلاش کرده تعرفه جابه‌جایی بار برای حوزه ریلی را کاهش دهد و هفته قبل بار دیگر تخصیصی جدید در این حوزه لحاظ شد به این ترتیب که واگن‌هایی که بار دارند به شکلی ارزان‌تر و واگن‌های بدون بار به شکلی گران‌تر حرکت خواهند کرد.

محمدزاده اعلام کرد که راه‌آهن از تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در عرصه ریلی حمایت خواهد کرد و افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته امکان ضمانت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بازار سرمایه از سوی راه‌آهن فراهم شده و ما با استفاده از ماده ۶۷ قانون دائمی از این سرمایه‌گذاری‌ها به شکل جدی حمایت خواهیم کرد. راه‌آهن به دنبال افزایش بهره‌وری است و در این حوزه اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.