آژانس خبری فرانسه گزارش داد، «برونو لا ماری» وزیر مالی فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد بیشتر کمپانی‌های فرانسوی امیدوارند که به کسب و کار با ایران بعد از اعمل مجدد تحریم‌های آمریکا ادامه دهند اما این کار از نظر آنها غیر ممکن به نظر می‌رسد. 

بر اساس این گزارش «ماری» در گفت‌وگو با تلویزیون «بی اف ام» گفت: این کمپانی‌ها قادر به ماندن در ایران نیستند چرا که نیاز به پرداخت برای کالاهایی که ارسال می‌کنند یا ساخت و سازشان در ایران دارند و نمی‌توانند این پرداخت‌ها را انجام دهند چرا که هیچ موسسه مالی اروپایی خودمختار مستقلی وجود ندارد. 

وزیر مالی فرانسه گفت: اولویت ما ایجاد موسسات مالی مستقل و خودمختار اروپایی است که بتوانند کانال‌های تامین مالی بین فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و هر کشور دیگری روی زمین باشد. 

وی افزود: این به ما اروپایی‌ها بستگی دارد که آزادانه و با قدرت،  کسی را که می‌خواهیم با او روابط تجاری داشته باشیم، انتخاب کنیم. آمریکا نباید پلیس اقتصادی زمین باشد.

به گزارش آژانس خبری فرانسه، «ماری» و همتایان اروپایی‌اش سعی می‌کنند معافیت‌هایی را برای شرکت‌هایشان از آمریکا بگیرند. شرکت خودروسازی «رنو» که در آمریکا فروشی ندارد گفته علی‌رغم تحریم‌ها در ایران می‌ماند؛ اما شرکت نفت «توتال» و «پژو سیتروئن» گفته‌اند از بازار ایران خارج خواهند شد. 

به گفته تحلیل‌گران حفظ شرکت‌های چند ملیتی از تحریم‌های آمریکا ممکن نیست چرا که این تحریم‌ها بر بانک‌های بزرگی که روابط بانکی با سیستم مالی آمریکا و تبادلات دلاری دارند وارد خواهد شد. 

بر اساس این گزارش فاز اول تحریم ها متوجه بخش هوافضا و اتومبیل است که در ششم آگوست اجرا می‌شود. 

«لا ماری» پیش از سفر «امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه به آلمان خواستار تقویت موسسات مالی اروپایی شده است. «ماکرون» برای تعمیق همبستگی در بخش بودجه سرمایه گذاری منطقه مشترک یورو و قواعد جدید مالی برای شرکت های فناوری و اقداماتی برای بانک‌‌های این منطقه شده است. طرح پیشنهادی او در دستورکار نشست ۲۸ ژوئن اتحادیه اروپا قرار داد. 

وزیر مالی فرانسه گفت: ما در دورانی هستیم که نیاز به صداقت در روابط فرانسه و آلمان و همه منطقه یورو داریم.  در ساعات آتی اگر رییس‌جمهور و صدراعظم به یک توافقی درباره این موارد دست پیدا کنند، اقدامات موثری در راستای تقویت منطقه یورو انجام خواهد گرفت. این به معنای ثبات اقتصادی و امنیت مالی ماست. در غیر این صورت، ما قادر به امضای یک توافق نیستیم و  زمان آشفته ای برای منطقه یورو خواهیم داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.