پرویز افشار در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه مجموعه کشفیات مواد مخدر تا روز گذشته ۲۱۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰۱ تن بوده، افزایش ۶ درصدی را نشان می دهد، افزود: مجموع کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ۱۹۷ تن از مجموع ۲۱۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۵ درصد رشد داشته است اما به دلیل کاهش کشفیات سایر دستگاه‌ها مجموع کشف مواد مخدر به ۶ درصد رسیده است.

 

 

 

افزایش ۱۳ درصدی کشف قرص‌های روان گردان

 

وی با اشاره به استان‌های برتر در زمینه کشف مواد مخدر اظهار کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران، اصفهان، یزد، گلستان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر را به خود اختصاص داده‌اند. سهم سه استان اولویت‌دار شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به ۵۶ درصد از مجموع کل کشفیات می‌رسد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه از افزایش ۱۳ درصدی کشف قرص های روان گردان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این افزایش نشان دهنده این است که باید حساسیت بیشتری در زمینه قرص‌های روانگردان داشته باشیم.

 

کاهش ۷۰ درصدی ورود مواد پیش‌ساز به کشور 

رشد ۸۰ درصدی سلاح‌های مکشوفه از قاچاقچیان

 

افشار در ادامه با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی ورود مواد پیش‌ساز به داخل کشور تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر سرسختی خاصی در قبال ورود این مواد به کشور دارد و مرزهای کشور در این زمینه تجهیز شده‌اند. به همین دلیل فضا برای ورود این نوع مواد به کشور ناامن شده و ریسک قاچاقچیان در این زمینه افزایش یافته. همچنین تغییر الگوی مصرف از شیشه به گل و مواد سنتی نیز مزید بر علت شده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد سه درصدی توقیف خودروهای حمل مواد مخدر در سه ماه امسال افزود: همچنین سلاحهای مکشوفه از قاچاقچیان نیز با رشد ۸۰ درصدی روبرو بوده است. این به معنای همراهی عرصه‌های مبارزه با حمل مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، جرایم خشن و حمل سلاح است و نشان می‌دهد که بیشتر عملیات های انجام شده مبتنی براطلاعات بوده‌اند تا ازاین طریق میزان تلفات افراد مسلح و قاچاقچیان افزایش یابد.

 

 

میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در سال گذشته /کاهش ۵.۶ درصدی مرگ و میرها

 

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه ضمن تشریح میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در سال گذشته اظهار کرد: مجموعا در طول ۱۲ماه سال ۹۶ سه هزار و ۱۲ نفر بر اساس گزارش پزشکی قانونی در ۳۱ استان در اثر عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند.

افشار در ادامه با اشاره به کاهش ۵.۶ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ تصریح کرد: ۲۶۴۰ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، ۳۷۲ مرگ ناشی از مواد محرک بوده است. همچنین نزدیک به ۳۵۳ (بین ۱۰ تا ۱۱ درصد) از این تعداد مرگ و میر سهم زنان و ۲۶۵۹ مورد مرگ و میر سهم مردان بوده است.

وی با اشاره به مشارکت مردم و حضور سازمان‌های مردم نهاد بر توانمندسازی افراد بهبود یافته افزود: ۲۴۱۱ ان جی او در زمینه مواد مخدر فعال هستند که ۹۳۹ مورد از آنها در زمینه پیشگیری، ۱۳۸۰ مورد در زمینه درمان و کاهش آسیب و ۹۲ سازمان مردم نهاد نیز در زمینه صیانت، ایجاد اشتغال و توانمندسازی فعالند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از برگزاری ۴۰ جلسه استانی در سه ماه گذشته با حضور سازمان‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: ۲۰ تفاهم نامه نیز در زمینه توسعه مشارکت با سایر دستگاه‌ها، ۱۰۰ همایش در حوزه صیانت و ۵ مورد حمایت از طرح‌های عمده اشتغالزایی نیز انجام شده است. همچنین ۸۰ جلسه آموزشی به همراه ۱۲۱ نشست تخصصی توانمندسازی به حرکت به سمت اشتغال مولد و دانش بنیان برگزار شده است.

افشار با اشاره به فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه فرهنگی و پیشگیری از مصرف موادمخدر تصریح کرد: برای ۳۰۰هزار دانش آموز برنامه‌های آموزشی برگزار شده است. همچنین ۴۰۰ هزار نفر از والدین دانش آموزان نیز تحت پوشش برنامه‌های آموزشی قرار گرفتند. همچنین ۱۵۸ هزار مدیر، معلم، مربی و سایر دست اندرکاران مدارس نیز در طرح های توانمندسازی و آموزشی شرکت کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افراد نیز از طریق سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش تحت آموزش هایی نظیر نحوه تعامل با فرزندان و سایر مهارت‌های آموزشی قرار گرفتند. همچنین در سطح دانشگاهی ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه ها و خوابگاه ها از برنامه‌های آموزشی بهره مند شدند. ۳۵۰۰ نفر از اساتید نیز از طریق اداره کل مشاوره دانشگاه‌ها از آموزش‌های لازم بهره مند شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فعالیتهای ستاد مبارزه با موادمخدر برای آموزش محیط های کارگری و صنعتی نیز گفت: در طرح کاج ۱۲۰۰ کارگاه که دارای ۵۰ تا ۱۰۰پرسنل بودند، برگزار شده است همچنین ۷۶۰هزارنفر از کارمندان دولت نیز تا پایان سه ماه نخست امسال تحت پوشش کارگاه‌های مهارت آموزی قرار گرفتند. همچنین ۸۵۰۰نفر از افراد در محیطهای نظامی مانند سربازان، ۱۴۵۰ مسجد در محلات و ۸۰۰۰ نفر از مداحان و روحانیون از محتواهای آموزشی بهره مند شدند.

 

همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت ورزش و جوانان در زمینه توسعه خانه‌های ورزش روستایی

 

 

افشار در ادامه از همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت ورزش و جوانان در زمینه توسعه خانه‌های ورزش روستایی خبر داد و گفت: ۱۲۱۰ خانه ورزش روستایی برای ایجاد تحرک و نشاط اجتماعی با حداقل هزینه‌ها ایجاد شده است. بهیاری‌ها، مکان‌های بلااستفاده این روستاها را معرفی کرده‌اند تا این اماکن با حداقل هزینه تجهیز و بازسازی شوند.

وی با اشاره به برقراری ۷۹ هزار تماس با خط ملی اعتیاد در سه ماهه نخست امسال تصریح کرد: ظرفیت خط ملی اعتیاد پاسخگویی به ۴۰۰ هزار تماس در سال است که بنا داریم در همکاری با سازمان بهزیستی و با جانمایی جدید این ظرفیت را افزایش دهیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اظهار کرد: کانون همیاران سلامت روان در ۲۹۰ دانشگاه، شامل ۱۲۰ دانشگاه دولتی و ۱۵۰دانشگاه فنی- حرفه‌ای، ۵۵ دانشگاه فرهنگیان و ۱۰ دانشگاه پیام نور تحت پوشش قرار داده است.

 

پیش نویس قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای رفع ابهامات 

رفع ابهامات جرایم مخدرهای جدید با بررسی قانون مبارزه با مواد مخدر / تعیین تکلیف اموال قاچاقچیان  

 

 

افشار در ادامه ضمن تشریح جزییات بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: تغییرات قانون باید به گونه‌ای باشد که در صورت تغییر در یک جز ء تمام بدنه قانون نیز متناسب با آن تغییر کند. در یک سال گذشته کارگروه‌های جامعی با حضور دستگاه‌های مختلف مقابله‌ای و دستگاه قضایی در مورد بازنگری قانون مبارزه با موادمخدر برگزار شده. پیش نویس قانون جدید و اصلاحات آن آماده شده و تقدیم مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است. این قانون ممکن است مانند گذشته از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بازنگری شود و یا اختیارات آن به مجلس شورای اسلامی سپرده شود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در قانون جدید تکالیف دستگاه‌های مختلف پیش بینی شده و ضمانت اجرایی مصوبات ستاد و انسجام یکپارچگی در قانون مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در اصلاح قانون بر کاهش آسیب و مراقبت‌های بعد از درمان تاکید شده است همچنین تلاش شده است تا در مورد برخی از مصوبات آن رفع ابهام شود. به طوری که بتوانیم در صورت ورود مواد جدید به لیست مواد مخدر در سریعترین زمان نسبت به آن واکنش نشان دهیم و همچنین محکومانی که ملزم به پرداخت جرایم نقدی هستند و این مبلغ را پرداخت نمی کنند، نیز تعیین تکلیف شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در قانون مبارزه با مواد مخدر بر پیشگیری و صیانت تاکید جدی شده است همچنین در زمینه شناسایی و مصادره اموال قاچاقچیان نیز بررسی هایی برای تعیین تکلیف آن انجام شده است چرا که اگر می خواهیم کمر قاچاقچیان را بشکنیم باید ضبط و مصادره اموال و دارایی‌های آنان را مورد توجه قراردهیم. این حق معتادان است که دارایی‌های نابجا و کلان قاچاقچیان از آنها ضبط شود و در مسیرمبارزه با مواد مخدر قرار بگیرد.

 

 اقدامات ایران برای مبارزه با مواد مخدر در حوزه بین‌الملل

 

افشار در ادامه با اشاره به اقدامات ایران در حوزه بین الملل تصریح کرد: اخیرا نشست میثاق نامه پاریس در وین برگزار شده که زمینه مساعدی برای تبادل اطلاعات بین کشورهای در معرض ترانزیت و کنترل باندهای قاچاق مواد مخدر فراهم کرده‌اند. همکاری دو جانبه و چند جانبه‌ای نیز بین ایران، افغانستان، کشورهای همسایه و آسیای میانه به وجود آمده است. در این نشست مطرح شد که ایران یکی از موفق‌ترین کشورها در زمینه کنترل اچ آی وی بین معتادان بوده به طوری که پیشنهاد داده شد تا نشست آتی با محوریت کاهش تقاضا و تجارب ایران در کنترل اچ آی وی در بین معتادان در کشور ما برگزارشود و ایران میزبان این نشست باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.