الحیاة گزارش داد، ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی هشت سال قبل با کسب ۹۱ کرسی در جایگاه اول انتخابات عراق قرار گرفت و بیشترین کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد اما علاوی نتوانست پست نخست وزیری را برعهده بگیرد چراکه دادگاه فدرال عراق حکم داد که تشکیل فراکسیون بزرگتر بعد از اعلام نتایج تصویب شود نه قبل از آن و این مساله موجب شد ائتلاف ملی که شامل گروه‌های شیعی بود دولت را به ریاست نوری مالکی رئیس ائتلاف دولة قانون برای بار دوم تشکیل دهد.

این ائتلاف در بیانیه‌ای تاکید کرد، بزرگترین مساله‌ای که به عراق صدمه می‌زند، تکرار اتفاقات پس از انتخابات سال ۲۰۱۰ است که شامل نادیده گرفتن پیروزی ائتلاف الوطنیه، نقض جدی نتایج انتخابات، دخالت آشکار برخی کشورها برای سرکوب خواست مردم عراق و پیامدهای خطرناکی چون میلیون‌ها آواره، پناهجو و بی‌خانمان و تخریب کامل شهرها و ویرانی مستمر در این کشور بود.

الوطنیه پیش‌بینی کرد، اتفاقات سال ۲۰۱۰ به شکل دیگری تکرار شده و به دلایلی واهی تقلب‌ها و تخلف‌های آشکار شده در انتخابات نادیده گرفته شوند، این مسایل علاوه بر نادیده گرفتن نتایج انتخابات فجایعی را به دنبال داشته و منجر به فاصله بیشتر کابینه آتی و پارلمان از مردم می‌شود.

این ائتلاف از دستگاه قضایی عراق خواست در حکم‌هایش درباره مسایل مختلف منصف و بی‌طرف باشد.

ائتلاف یادشده به برخی چهره‌های سیاسی به ویژه آنهایی که با دیکتاتوری سابق عراق مبارزه کرده و روند سیاسی در این کشور را به راه‌انداختند، هشدار داد در این دام نیفتند و از همه طرف‌ها نیز خواست به منافع عراق، حفظ ثبات، وحدت این کشور و امنیت مردم آن پایبند باشند.

این در حالی است که ۱۰ فراکسیون پیروز انتخابات برای برگزاری نشست اول خود به دعوت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق آماده می‌شوند، این نشست که طی چند روز آتی برگزار می‌شود، به بررسی روند تشکیل دولت جدید و احتمال تغییر نتایج انتخابات به موجب مصوبه پارلمان برای بازشماری دستی‌ نتایج اختصاص دارد.

حسین العادلی، سخنگوی ائتلاف النصر تاکید کرد: نشستی که العبادی خواستار برگزاری آن شد، از استقبال گسترده تمامی فراکسیون‌های سیاسی برخوردار شد و همه آنها تاکید کردند در این نشست حضور می‌یابند.

العادلی افزود، النصر کارهای مربوط به این نشست که ظرف روزهای آینده با حضور ۱۰ فراکسیون اول انتخابات با هدف دستیابی به ساختار کلی مرحله آتی و مقابله با چالش‌ها برگزار می‌شود را انجام داد.

اما برخی رسانه‌های مخالف کرد گزارش دادند، عبد الستار مجید، رهبر حزب جماعت اسلامی در پاسخ به فراخوان العبادی برای حضور در این نشست اعلام کرد، گروه‌های کردی که به نتایج انتخابات اعتراض دارند، منتظر هستند سرنوشت اعتراض‌ها به نتایج انتخابات مشخص شوند، آنها در حال حاضر در هیچ گفت‌وگویی شرکت نکرده و به هیچ دعوتی برای گفت‌وگو پاسخ نخواهند داد.

اظهارات کویستان محمد، از رهبران جنبش تغییر نیز همین موضعگیری مخالفان را تایید کرد.

محمد گفت: ما مخالف شرکت در رایزنی‌ها برای تشکیل یک ائتلاف پارلمانی بزرگ هستیم زیرا در حال حاضر در جنگی برای بازپس‌گیری خواست مردم و بازشماری دستی آراء قرار داریم، ما موضعگیری خود را زمانی اعلام خواهیم کرد که آرای واقعی‌مان پس گرفته شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.