سازمان امور مالیاتی در نامه ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با هدف تحقق بند (۳) بخشنامه مورخ یکم خرداد ماه رییس جمهوری درباره حقوق شهروندی و ارائه خدمات مطلوب الکترونیکی از طریق میز خدمت برای تکریم مودیان و کاهش مراجعه به اداره های کل امور مالیاتی، این سازمان نرم افزار سامانه ثبت اعتراض ها و شکایت های مودیان را در سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی (سنیم) طراحی کرده است.

برپایه این گزارش، سامانه اعتراض ها و شکایت های مالیاتی مودیان در ۲ مرحله طراحی شده است که در مرحله نخست از سوی کاربران درون سازمانی استفاده می شود.

این سامانه برای بهره برداری، ثبت و اعلام نظر نهایی کاربران اداره های کل امور مالیاتی برای مدت محدودی عملیاتی می شود و در مرحله دوم، ماه آینده از طریق درگاه در اختیار مودیان مالیاتی قرار می گیرد.

مودیان حقیقی و حقوقی می توانند با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از خدمات الکترونیک، به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور وارد شوند.

از طریق درگاه، امکان اعتراض به «ابلاغیه برگ ارزیابی حسابرسی متمم»، «برگ ارزیابی عمومی»، «برگ ارزیابی ارث»، «برگ ارزیابی درآمد اجاره مستغلات»، «برگ ارزیابی حق تمبر برای اشخاص حقوقی و حقیقی»، «برگ ارزیابی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص حقیقی»، «اصلاح جزییات مودی رد شده»، «ابلاغیه رای هیات حل اختلاف مالیاتی» و «ابلاغیه شورای عالی مالیاتی» فراهم می شود.

مودیان مالیاتی با اعلام شماره نامه برگه ای که به آن اعتراض دارند، می توانند مشخصات تراکنش های مالی مرتبط را دیده و اعتراض و شکایت خود را با جزییات اعلام کنند.

همچنین مودیان می توانند نماینده یا وکیل خود را مشخص و به سازمان معرفی کنند.

پس از تکمیل فرم اعتراض و ثبت اطلاعات، درخواست مودی از طریق درگاه به سامانه سنیم ارسال و کد رهگیری برای پیگیری های آینده نمایش داده می شود.

** افزایش ساعت کاری اداره های مالیاتی

رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از افزایش ساعت کاری اداره های مالیاتی در روزهای باقیمانده خردادماه برای دریافت اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل خبر داد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، سیدکامل تقوی نژاد گفت: اداره های کل امور مالیاتی تا ساعت ۲۰ پنجشنبه سی و یکم خردادماه آماده پاسخگویی و خدمت رسانی اند.

تقوی نژاد اضافه کرد اداره های امور مالیاتی استان های ایلام، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و بعضی از شهرستان‌های استان تهران که پنجشنبه ها تعطیل است، تا ساعت ۱۴ جمعه (اول تیرماه) و تا ساعت ۲۰ شنبه (دوم تیرماه) به مودیان خدمت رسانی می کنند.

«سی و یکم خردادماه در شهرستان‌های شهرری، اسلامشهر، چهاردانگه، پاکدشت، ورامین، قرچک، پیشوا، حسن آباد فشافویه، لواسانات، فشم، شهریار، ملارد، نسیم شهر، پرند، شهرقدس، رباط‍‌کریم، بهارستان، پردیس، رودهن، بومهن، دماوند، فیروزکوه (در استان تهران) و سایر استان‌هایی که پنجشنبه تعطیل نیست، آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی است».

وی یکی از اهداف این اقدام را پاسخگویی درباره تعیین مالیات مقطوع برای مودیان کوچک موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم و دریافت اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی عملکرد سال ۱۳۹۶ و نیز به قطعیت رساندن پرونده های مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۵ اعلام کرد.

مودیان می توانند اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۶ خود را از طریق سامانه www.tax.gov.ir در مهلت مقرر قانونی ارایه و مالیات متعلق را پرداخت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.