مدتی است که نویسندگان فرانسه جنبش‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخته‌اند تا نسبت به درآمد کم خود اعتراض کنند. در ادامه این جنبش‌ها، گروهی از آن‌ها روز پنج‌شنبه در برابر ساختمان وزارت فرهنگ در پاریس گرد هم آمدند تا توجه مردم و سیاستمداران را جلب کنند.

آن‌ها حالا چند ماه است که تلاش‌های خود برای مقابله با درآمد رو به کاهش‌شان را ادامه داده‌اند و می‌گویند با این سطح درآمد نمی‌توان به زندگی ادامه داد. یکی از مسایل مورد بحث آن‌ها پاداش‌های کم کسب شده از شرکت در فستیوال‌های کتاب، مخصوصا جشنواره کتاب ۲۰۱۸ پاریس است.

این نویسندگان قصد متوقف شدن هم ندارند و حالا از وزارت فرهنگ فرانسه خواستار ضمانت کاهش هزینه رفاه اجتماعی شده‌اند چون درآمد آن‌ها به طور مستمر رو به کاهش بوده است. انجمن‌های نویسندگان می‌گویند دولت هیچ راه‌حل طولانی‌مدت و ماندگاری برای رسیدگی به وضعیت‌ آن‌ها در نظر نگرفته است.

علاوه بر این، قانون‌های مالیاتی جدیدی در سال ۲۰۱۹ از راه می‌رسند که می‌توانند عواقب بد دیگری برای نویسندگان داشته باشند. در نهایت، سرنوشت خانه نویسندگان فرانسه و صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان این کشور هم مشخص نیست و انتظار می‌رود سال ۲۰۱۹ سالی بسیار سخت برای آن‌ها باشد.

گردهمایی نویسندگان مقابل عمارت وزارت فرهنگ در اعتراض به جدیدترین جلسه مشاوره‌ای دولت برای رسیدگی وضعیت آن‌ها بود. اعتراض نویسندگان به این است که دولت راه‌های اصلاحات خود را بدون هیچ گونه مشاوره با نویسندگان در نظر گرفته و این ممکن است به بدتر شدن وضعیت آن‌ها منجر شود.

سامانتا بیلی، رییس انجمن نویسندگان و طراحان جوان فرانسه گفت: هیچ گونه مشاوره‌ای با ما انجام نشده و دولتی‌ها فقط توضیح‌های گنگ و مبهم می‌دهند. این در حالی است که ما ۵ سال تلاش کردیم و از نظر بسیاری از نویسندگان بهره بردیم.

ناامیدی و خشمی که بعد از این جلسه شکل گرفت باعث رخ دادن واکنش‌هایی شدیدتر از سوی نویسندگان شده است. سامانتا بیلی اضافه کرد: ما دیگر نمی‌خواهیم اینطور زندگی کنیم، قضیه کاملا جدی است. بسیاری از نویسندگان نمی‌توانند با شرایط جدید کنار بیایند و کارشان را انجام دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.