علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرده در پنل تخصصی خاورمیانه در مواجهه با لرزه های چندجانبه که با حضور وزیران خارجه نروژ و عمان برگزار شد حضور یافت.

بیان مواضع و اصول سیاست خارجی ایران در زمینه فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای کشورمان، فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنوعیت به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای، نیاز کشور به انرژی هسته‌ای جهت توسعه و پیشرفت، اعتقاد به چارچوب برد- برد در مذاکرات و پایبندی به تعهدات، از جمله مهمترین مطالب صالحی در این نشست بود.

صالحی با تاکید بر نادرست بودن سیاست دولت جدید آمریکا و طرح موضوع &#۳۹;غنی سازی صفر&#۳۹; کشور، این مطلب را تکرار اشتباهات گذشته دانست و یادآور شد که اساسا شروع مذاکرات برجام با کنار گذاشتن این سیاست و تغییر رویه آمریکا آغاز شد.

وی واکنش تند جامعه جهانی به تصمیمات غیرعقلانی و بی پایه و اساس آمریکا را کاملا مشهود و نمایان توصیف کرد و اظهار داشت: چنانچه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حامی برجام در زمان لازم مخالفت عملی خود را با سیاستهای آمریکا به اجرا نگذارند، بخاطر فروریزی برجام با آینده ای خوفناک و ناامنی های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین در این نشست بر لزوم گفتمان منطقه ای میان بازیگران اصلی تاکید و همانگونه که مسئولین جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند، از آمادگی کشور برای درک متقابل و حل بحران های منطقه ای از طریق گفتگو و تفاهم خبر داد.

در این نشست دیگر سخنرانان با انتقاد گسترده از سیاستهای دولت آمریکا در قبال برجام، خواستار اقدامی متناسب از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای باقیمانده در برجام بوده و بر گفتگوهای منطقه ای تاکید داشتند.

همچنین از منظر دیگر سخنرانان، چند جانبه گرایی و توافقات چند جانبه در نتیجه توجه به یک آرمان برتر و مشترک حاصل میشود و از بین بردن دستاوردهای این حوزه امری تاسف بار برای جامعه بشری است.

سخنرانان تاکید داشتند که تبعات تلاش بعضی از کشورها برای قطبی نمودن منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، کاملا مشهود بوده ضمن اینکه رفتار و سیاستهای فعلی دولت آمریکا باعث انسجام هم پیمانان او در مقابله با سیاست های یک جانبه آمریکا شده و اروپا را به سمت یک استقلال سیاسی اقتصادی سوق داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.