اِلِنور روزولت،  همسر روزولت کسی بود که برای اولین بار معنای بانوی اول بودن را تغییر داد.  در زمان او بانوی اول آمریکا بیشتر یک همراه برای همسرش در نظر گرفته می شد تا یک چهره تأثیرگذار سیاسی. پس از آن دوره مقام بانوی اول بیشتر مطرح شده است و البته حواشی خود را هم داشته است.

در حال حاضر پس از پیروزی ترامپ نیز این حواشی به حداکثر خود رسیده است. در روزهای اول حضور ترامپ در کاخ سفید بود، این مسئله مطرح شد که آیا دختر ترامپ ایوانکا بانوی اول خواهد بود یا همسر او ملانیا. زیرا که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ، ایوانکا بود که نقش بیشتری داشت و سخنرانی های بسیاری برای جذب زنان کرد.

از بانوهای اول پیشین می‌توان به مارتا واشنگتن، پت نیکسون، ژاکلین کندی، النور روزولت، هیلاری کلینتون، و میشل اوباما اشاره کرد.

از آن جایی که این عنوان سنتاً به همسر رئیس‌جمهور آمریکا می‌رسد بعضی مواقع از آن تنها برای اطلاق به همسر رئیس‌جمهور استفاده می‌کنند. اما در طول تاریخ زنان بسیاری این عنوان را داشته‌اند بدون اینکه همسر رئیس‌جمهور باشند. این معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که رئیس‌جمهور مجرد یا بیوه باشد. در این گونه مواقع معمولاً این پست به یکی از دختران یا خویشاوندان مؤنث رئیس‌جمهور می‌رسد.

اما به تازگی اعلام شد ملانیا ترامپ با همسرش اختلافاتی از جمله در مورد مسائل مهاجرتی دارد. سخنگوی ملانیا ترامپ همسر گفت که وی به بحران اخیر مهاجرتی در این کشور انتقاد دارد.

او گفته است: خانم ترامپ از اینکه جدایی کودکان را از خانواده هایشان می بیند احساس انزجار کرده و امیدوار است که دو حزب (دمکرات و جمهوریخواه) برای رسیدن به اصلاحات سیاست های مهاجرتی باهم متحد شوند.

اما این اولین موضوعی نیست که ملانیا در مورد آن با همسرش اختلاف دارد. او حواشی دیگری نیز دارد که به آن اشاره می شود. این حواشی باعث شده است رسانه ها این مسئله را مطرح کنند که آیا مسائل پیچیده تری در پشت کاخ سفید وجود دارد؟

 

مصائب بانوی اول بودن/ چالش در خانه ترامپ/ آیا میشل اوباما هم تجربه هیلاری را تکرار میکند؟

 

زن و شوهر جدا از هم

 

چندین عضو فعلی و سابق کاخ سفید اعلام کرده اند آنها حتی با هم غذا نمی خورند و در اتاق های جدا از هم هستند. آنها زمان زیادی را کنار هم نمی گذرانند. با این حال، سخنگوی ملانیا معتقد است او بر وظایف مادری، همسری و نقش بانوی اول آمریکا تمرکز دارد! گفته می شود رئیس جمهور آمریکا و همسرش برنامه روزمره زندگی خود را به صورت کاملا جداگانه انجام می‌دهند. رئیس جمهور آمریکا ساعت ۵:۳۰ صبح بیدار می شود و پس از تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌اش، توئیت زدن را آغاز می کند. این در حالی است که برنامه روزانه ملانیا کاملا متفاوت است.

 

حواشی زندگی ملانیا ترامپ

 

ملانیا ترامپ متولد آوریل ۱۹۷۰ میلادی است. او مانکن اسلوونیایی آمریکایی در سال ۲۰۰۱ مقیم دائم آمریکا و در سال ۲۰۰۶ شهروند این کشور شد. ملانیا همسر سوم ترامپ است و این دو در حالی با هم رابطه داشتند که دونالد هنوز از همسر اول خود، ایوانا زلنیسکوا اهل کشور چکسلواکی- که با او در سال ۱۹۷۷ ازدواج کرده بود- جدا نشده‌ بود. او در یک کشور کمونیست بزرگ شده است و به ۵ زبان زنده‌ی دنیا صحبت می‌کند. این قدرت زبانی می‌تواند در امور کاخ سفید به کار بیاید، اما اعتقاد بر این است که یکی از دلایلی که او از همراهی همسرش در بیشتر سخنرانی‌های عمومی خودداری می‌کند، لهجه‌ی غلیظ او است.

رسوایی جنسی ترامپ

چیزی که به نظر می رسد بیش از هر چیزی باعث دوری ملانیا از ترامپ شده است مسئله رسوایی جنسی ترامپ است که بارها رسانه ای شده است. خبرهای متفاوتی از دادن باج ترامپ به یک بازیگر پورن مخابره شده است. برخلاف هیاهوی کارکنان کاخ سفید در مورد رسوایی اخیر رئیس جمهور آمریکا (پرداخت حق السکوت به بازیگر فیلم های مستهجن)، ملانیا رویه آرامتری را پیش گرفته است. او سعی می کند با رسیدگی به امور فرزندش، خود را از ماجراهای تمام نشدنی رسوایی‌های اخلاقی همسرش که ممکن است او را نیز در معرض توجه رسانه ها قرار دهد، دور نگه دارد.

 

بانوی اول آمریکا تاکنون مصاحبه اختصاصی با رسانه ها نداشته است. او در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ به واشنگتن پست گفته بود او و همسرش بسیار مستقل هستند و به یکدیگر اجازه می دهند لحظات خصوصی داشته باشند. به نظر می رسد این فضای خصوصی با ورود آنها به زیر سقف کاخ سفید و با مطرح شدن مواردی درباره ارتباط غیراخلاقی ترامپ با بازیگر فیلم های مستهجن گسترش یافته است.

 

انتخابات ۲۰۲۰

 

تحلیلگران سیاسی معتقدند، دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا به حمایت ملانیا احتیاج دارد. ترامپ از زمانی که سوگند یاد کرد از قالب سنتی یک خانواده رئیس جمهور خارج شده است. در حالی که ملانیا کنار همسرش شاهد سوگند او در کنگره بود، دو همسر سابق  ترامپ (ایوانا ترامپ و مارلا مپلز) نیز در آنجا حضور داشتند. پس از انتخابات، او شش ماه از رفتن به کاخ سفید امتناع کرد و به بهانه های مختلف در نیویورک باقی ماند. این در حالی بود که کمتر کسی متوجه اختلافات او و همسرش شد.

اما در حالی که گفته می شد در ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید دخترش ایوانکا نقش بیشتری را داشته و با آمدن از نیویورک به واشنگتن بیشتر در معرض دید رسانه ها بود اما  علی‌رغم حضور کمرنگ وی در رسانه ها، او با پشت سر گذاشتن ایوانکا، در حال تبدیل شدن به شخصیتی بانفوذ و محبوب در میان آمریکایی ها است؛ رویه ای که به زودی او را به یکی از مهره های اصلی برای پیروزی ترامپ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل می کند.

 

 

هیلاری؛ از بانوی اول تا سودای ریاست جمهوری

 

هیلاری کلینتون برعکس بسیاری از زنان اول در امریکا پس از اتمام دوره ریاست جمهوری همسرش به حاشیه نرفت و در حزب دموکرات جایگاه خود را ارتقا داد تا اینکه در دولت اوباما در دوره اول بر صندلی وزارت خارجه نشست.

 

مصائب بانوی اول بودن/ چالش در خانه ترامپ/ آیا میشل اوباما هم تجربه هیلاری را تکرار میکند؟

 

اما او هم بانوی اولی بدون حاشیه نبود. موضوع رسوایی جنسی بیل کلینتون مسئله ای بود که حتی در دوره تبلیغات انتخاباتی هیلاری هم برای او دردسر ساز شد و ترامپ در مناظره با او به آن اشاره کرد. رسوایی جنسی بیل کلینتون واقعه‌ای است که در جریان آن مونیکا لوینسکی کارآموز جوان کاخ سفید که از سال ۱۹۹۴ به تدریج با بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکارابطه نزدیکی برقرار کرده بود.

مسائلی که هیلاری به عنوان بانوی اولی در دوره ریاست جمهوری بیل کیلینتون داشت برای او گران تمام شد و حداقل موجب ریزش بخشی از آرای او شد. او در حالی که سعی میکرد ترامپ را مردی هوس باز معرفی کرده و رسوایی جنسی او را جلوه بیشتری دهد، در مورد اینکه خود نیز زندگی زناشویی موفقی نداشته مورد خطاب قرار گرفت و مسئله شوهرش دوباره به زبانها افتاد.

 

مصائب بانوی اول بودن/ چالش در خانه ترامپ/ آیا میشل اوباما هم تجربه هیلاری را تکرار میکند؟

 

ترامپ در سخنانی در دوره تبلیغات انتخابات، هیلاری کلینتون را به سرپوش گذاشتن بر رسوایی اخلاقی بیل کلینتون رئیس جمهور سابق و تخریب زندگی معشوقه سابق شوهرش متهم کرد که این موضوع تا حدی توانست بر حمایت زنان امریکایی از هیلاری در انتخابات تاثیر بگذارد. ترامپ با اشاره به رسوایی اخلاقی بیل کلینتون گفت: «بیل کلینتون بدترین (رئیس جمهور) در تاریخ بود... فقط این موضوع را به خاطر داشته باشید: وی (هیلاری) به شکل غیرقابل باوری پست است»، به این معنا که هیلاری «تسهیل کننده» رسوایی اخلاقی همسرش بوده است.

اما این مسئله به اینجا ختم نشد و حتی خبری مبنی بر طلاق هیلاری از بیل کیلینتون بیرون آمد. پس از شکست هیلاری کیلنتون از ترامپ بود که گفته شد وکلای هیلاری کلینتون پرونده‌ طلاق وی از بیل کلینتون را در دادگاه عالی ایالت نیویورک تنظیم کرده اند. این خبر هر چند تکذیب شد اما گفته می شود که آنها از پیش زندگی زناشویی باهم ندارند و تنها به عنوان همسری سیاسی در کنار هم هستند.

 

میشل اوباما اولین بانوی اول سیاه پوست

 

در حالی‌که همواره رابطه صمیمی و پایدار میشل و باراک اوباما توسط رسانه‌های جهان مورد توجه قرار داشته است، اما او نیز از جهاتی مورد توجه رسانه ها بود. 

میشل اوباما، بیش از سایر بانوهای اول کاخ سفید در تیر رس رسانه های این کشور قرار داشته است. یکی به دلیل رنگ پوست او و دیگری به واسطه فعالیت های فرهنگی و هنری متعددش در زمان تصدی گری همسرش در کاخ سفید.

گر چه او یک بانوی حاشیه ساز در آمریکا نبود، اما گاهی اوقات، سبب شد تا حاشیه پر رنگ تر از متن شود. مثل زمانی که در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رهبر فقید ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی شرکت کرد و شاهد سلفی گرفتن های همسرش با نخست وزیر دانمارک و نخست وزیر سابق بریتانیا بود.

مصائب بانوی اول بودن/ چالش در خانه ترامپ/ آیا میشل اوباما هم تجربه هیلاری را تکرار میکند؟

 

در مراسم بزرگداشت "نلسون ماندلا” "رهبر ضد آپارتاید” "آفریقای جنوبی”، "اوباما”، "دیوید کامرون” "نخست وزیر انگلیس” و "هله تورنینگ اشمیت”، "نخست‌وزیر دانمارک” کنار هم نشسته بودند و در حالی که گرم گرفته و سلفی می‌گرفتند، میشل اوباما از این اقدام بسیار گرم بسیار عصبانی شده و احساس می‌کند که در مقابل همه به او بی‌احترامی شده است.

اما در حالی که اولین بانوی اولی که در قامت کاندیدای ریاست جمهوری قرار گرفت و شکست خورد، گفته می شود این احتمال وجود دارد که میشل اوباما هم به این سمت برود.

بعد از برد "دونالد ترامپ" در انتخابات 2016، و اعتراضات خیابانی و همگانی مردم آمریکا به نتیجه انتخابات، مخالفان "ترامپ" در توئیتر  با ارسال پیام و راه انداختن کمپین جدید، تمایل خود را برای کاندیدا شدن "میشل اوباما" در انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری این کشورنشان دادند.

مصائب بانوی اول بودن/ چالش در خانه ترامپ/ آیا میشل اوباما هم تجربه هیلاری را تکرار میکند؟

طبق نظرسنجی‌ها میزان محبوبیت مردمی میشل اوباما در طول هشت سال ریاست جمهوری شوهرش همواره از اوباما بالاتر بوده است و هوادارانش اکنون می‌خواهند که او نامزد ریاست جمهوری شود. با این حال اوباما گفته است که همسرش نه در 2020، نه 2024 و نه هیچ زمان دیگر کاندیدا نخواهد شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.