نماینده مردم آباده در گفت‌وگو با عصر ایران با اشاره به وجود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه ادامه داد: علت اینکه نقدینگی، سرگردان است و به سمت بازارهای موازی با سیستم بانکی می‌رود این است که با نرخ سود سپرده‌ها زیاد بازی شده، مردم پول‌های خود را در بانک گذاشتند و دوباره آن را برداشتند و حالا به سمت بازارهای موازی مثل سکه، ارز، مسکن و خودرو رفتند.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی خودرو در بازار قیمت واقعی نیست، گفت: یکی از دلایل بروز این اتفاقات، بی‌اعتمادی ناشی از سوء عملکرد صندوق‌های اعتباری و دیگری دست‌کاری کردن مکرر نرخ سود در سیستم پولی و بانکی است که باعث شده مردم پول‌هایشان به جای دیگری ببرند تا جایی که سکه بهار آزادی در حال حاضر دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالیکه قیمت واقعی آن با توجه به وزن ۸.۱ گرم آن، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو برابر قیمت خودروهای خارجی به دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های غلط در سیستم اقتصادی است، تصریح کرد: کاری که در حال حاضر بانک مرکزی باید انجام دهد، ساماندهی ثبت سفارش واردات است. ما باید با توجه به محدودیت ارزی تنها برای کالاهای اساسی و کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید نمی‌شود، ارز اختصاص دهیم اما متاسفانه شاهد این هستیم که کالاهایی مثل سطل زباله یا خاک مخصوص خوابیدن گربه از خارج وارد می‌شود. عده‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌گیرند و این نوع واردات را انجام می‌دهند و بعد کالایشان را به دو برابر قیمت می‌فروشند، اینها مسائلی است که باید نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود.

نماینده مردم آباده در مجلس با بیان اینکه واردات خودرو در دو ماه گذشته بسیار اندک بوده، اظهار کرد: البته ما نمی‌توانیم راه واردات را ببندیم چرا که به هر حال به موضوع تجارت باور داریم و این امر شامل واردات و صادرات هم می‌شود اما لازم است در شرایط محدودیت ارزی دولت مطالعه ویژه‌ای داشته باشد تا اگر لازم است خودش کالاهای اساسی را وارد کند.

زارع در پایان با اشاره به کمپین «من نمی‌خرم» که از سوی برخی چهره‌های مشهور تبلیغ می‌شود نیز گفت: این کمپین می‌تواند قدری در شرایط فعلی موثر باشد و مردم هم باید بدانند که صرفا به اندازه نیازشان خرید کنند و برای خرید برخی کالاها هجوم نیاورند اما نیاز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.