دونالد ترامپ – رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  –با انتشار یک پیام در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته است در صورتی که قانون افزایش تعرفه واردات محصولات و کالاهای امریکایی به اروپا لغو نشود و اروپا از اقدامات تلافی جویانه خود دست برندارد، تعرفه واردات خودروهای اروپایی را ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.

به نظر می رسد جنگ تجاری اروپا و امریکا تازه آغاز شده است و هر یک از آنها سعی دارند به منظور حفظ منافع تجاری خود به دیگری ضربه مهلک تری بزنند.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که ترامپ چند ماه پیش علی رغم مخالفت های بسیاری از سوی احزاب مختلف سیاسی فعال در ایالات متحده همچون جمهوری خواهان و دموکرات ها و همچنین سایر کشورها، تصمیم گرفت که قانون تعرفه واردات فلزات مهم، پرکاربرد و ارزشمندی نظیر فولاد و آلومینیوم از اروپا را تصویب و تعرفه گمرکی آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

طبق این قانون جدید، تعرفه واردات فولاد ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد برای واردات از اروپا به آمریکا تعیین شد. این قانون برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مقادیر زیادی از درآمدهایشان از همین مورد تامین می شد، سنگین تمام شد. به همین خاطر تصمیم گرفتند در اقدامی تلافی جویانه با آمریکا مقابله به مثل کرده و تعرفه واردات بسیاری از محصولات و کالاهای آمریکایی به اروپا را ۲۵ درصد افزایش دهند.

 دونالد ترامپ برای تصویب این قانون بر این باور بود که افزایش تعرفه‌ها می تواند از کسب و کار و مشاغل آمریکایی حمایت کند این در حالیست که بسیاری از اقتصاددانان می گویند تاثیر افزایش قیمت برای کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهند کرد.

حالا ترامپ که از این قانون جدید اروپا علیه کشورش ناراحت و خشمگین شده است، در توییتی آنها را به افزایش ۲۰ درصدی تعرفه واردات خودروهای اروپایی تهدید کرده است. ترامپ بدون شک، دست بر روی نقطه ضعف اروپا گذاشته است چراکه صنعت خودروسازی اروپا سهم بزرگی از بازارهای ایالات متحده را در اختیار دارد و بسیاری از خودروسازان برتر و بین المللی این قاره سبز نیز در خاک این کشور کارخانه و نمایندگی های بزرگ و فعالی دارند. بنابراین افزایش تعرفه های ۲۰ درصدی می تواند ضربه مهلک و خسارات جبران ناپذیری را به خودروسازان اروپایی  وارد خواهد کرد.

البته ترامپ در این توئیت اعلام کرده است در صورتی که اروپا دست از اقدامات و وضع قوانین تلافی جویانه اش برندارد، این تعرفه ها افزایش پیدا نخواهد کرد.

قانون افزایش تعرفه های واردات محصولات آمریکایی از دیروز بر روی تعداد زیادی از کالاهای این کشور به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار اعمال شده است و اقلام بسیاری از جمله موتورسیکلت، ذرت، برنج، آب پرتغال، تنباکو، سیگار، قایق موتوری، فولاد، لباس و قایق تفریحی را شامل می شود.

سیسیلیا مالمستروم – یکی از اعضای هیات تجاری اتحادیه اروپا –در بیانیه ای در این خصوص عنوان کرد: مقررات تجاری بین المللی که سالهاست با همکاری ایالات متحده آمریکا وضع شده است، بدون واکنش از سوی اتحادیه اروپا نقض نخواهد شد. بنابراین پاسخ و عکس العمل ما کاملا مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی است. ما هیچ گاه نمی خواستیم که درگیر چنین تقابلی (جنگ تجاری اروپا و آمریکا) شویم اما اگر ایالات متحده آمریکا قانون افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم را ملغی اعلام کند، ما نیز قوانین متقابل خود را حذف خواهیم کرد.

ژان کلاد یانکر – رئیس کمیسیون اروپا – در این باره می گوید: تعرفه های گمرکی آمریکا بر روی کالاهای اروپایی هر فلسفه و منطقی را نقض می کند.

ایالات متحده در حال حاضر بر روی واردات خودروهای تولید شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعرفه ای معادل ۲.۵ درصد را اعمال می کند و از آن طرف هم، تعرفه واردات کالاهای آمریکایی به اروپا ۱۰ درصد است.

پس از انتشار توییت ترامپ مبنی بر تهدید به افزایش تعرفه گمرکی، ارزش سهام شرکت های خودروسازی اروپایی و آمریکایی به میزان قابل توجهی سقوط کرد. به گونه ای که سهام خودروسازان بزرگ اروپایی از جمله دایملر، فولکس واگن و  بی ام و آلمان به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و شاخص بورس آلمان DAX نیز به سطح منفی سقوط کرد و حدودا ۰.۳ درصد کاهش یافت.

سهام شرکت های بی ام و، دایملر و فیات کرایسلر نیز  به ترتیب ۲.۱ درصد، ۱.۱ درصد، ۲.۸ درصد نزول پیدا کرد و ارزش خود را از دست داد.

البته شرکت های خودروسازی امریکایی نیز همچون تسلاموتورز، هارلی داویدسون، فورد و جنرال موتورز دچار سقوط ارزش سهام شدند.

آنچنان که به نظر می رسد شرکت های خودروسازی و گروههای صنعتی فعال در حوزه تولید وسائل نقلیه از بزرگترین قربانیان جنگ تجاری اروپا و آمریکا به شمار خواهند آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.