«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با انتشار یک عکس جعلی مدعی شد که در نتیجه سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعتراضات در ایران رو به گسترش است. عکس مورد استناد پامپئو نموداری را نشان می‌دهد که ظاهراً روند رو به گسترش تظاهرات‌ها در ایران از ژانویه ۲۰۱۷ (زمان ورود ترامپ به کاخ سفید) تا ژانویه ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. روی نمودار به رنگ قرمز نوشته شده است: «تظاهرات‌ها در ایران رو به گسترش هستند.» پامپئو درباره این نمودار نوشته است: «آیا این را می‌توان توضیح داد؟» (فارس نیوز) این اقدام وزیر امور خارجه آمریکا موضوع تعجب انگیزی و کم سابقه ای است که ضروری است به نیات و ابعاد آن پرداخته شود.

۱. آمریکا تقلیدکننده نمودار کشی نتانیاهو در برابر ایران

پمپئو در تصویری که ارائه داده در حالی در حال توضیح است و نمودار را به دوربین ها نشان می دهد که این اقدام تاکنون کمتر توسط آمریکایی ها انجام شده است. نمایش نمودار از ویژگی های اختصاصی است که بنیامین نتانیاهو داشته است. البته آمریکایی ها پیشتر دوربین ها را به صف کرده اند تا موشکی که ادعا کردند ایرانی است و یمن علیه عربستان استفاده کرده و در فرودگاه ملک خالد فرود آمده بود را به ایران نسبت دهند تا از آن استفاده ابزاری کرده و ایران را متهم به بی ثبات سازی منطقه کنند، اما نمایش نمودار به این سبک برای اولین بار است که علیه ایران توسط آمریکایی ها نشان داده می شود،آن هم در خصوص یک موضوع کاملا داخلی و سیاسی در ایران.

از جمله نمایش هایی که تا بحال در خصوص ایران به تصویر کشیده شده است شوهای تبلیغاتی بوده که نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل با به تصویر کشیدن همان نقاشی معروف بمب (که در آن به دنبال آن بود که بگوید ایران در حال نزدیک شدن به آستانه گریز هسته ای و متعاقبا ساخت بمب هسته ای است) آن را ابداع کرد و بعدها با نمایش های دیگری از جمله نشان دادن اسنادی که ادعا کرد آن ها را از منطقه ای حفاظت شده شورآباد در تهران ربوده است و ادعا کرد که طبق آن اسناد ایران متهم است که در دوره ای در حال ساخت بمب هسته ای و تلاش برای رسیدن به سلاح کشتار جمعی بوده است. بعد از آن دوباره نتانیاهو از این نقاشی ها و نمودار ها استفاده کرد و در جریان ویدئوی معروفی که در خرداد ماه منتشر کرد و برای مشکل آب ایران راه حل هایی ارائه داد، از این تصاویر استفاده کرد. به طور کلی نمایش نمودارآنهم به شکل نقاشی های کودکانه، تخصصی است که  نتانیاهو در استفاده از آن متبحر است و کمتر دیده شده دیپلمات یا شخص تراز اولی از این شوی تبلیغاتی و نمایش کارتون های کودکانه استفاده کند.

اما تقلید عجیب مایک پمپئو از نتانیاهو در خصوص به نمایش درآوردن یک نمودار که در آن ادعا شده که ایران در دوره ای که ترامپ فشارها را علیه حکومت بیشتر کرده، ناآرامی های بیشتری را تجربه کرده و استفاده از این گزاره برای افزایش ناآرامی ها، استفاده نامتعارفی بود که انتظار می رود حتی در جامعه آمریکا نیز مورد نکوهش قرار گیرد.

۲. آمریکا دستور کار ناآرامی را در ذهن می پروراند

علی رغم نظر عده ای که معتقدند آمریکا در خصوص ایران هیچ برنامه ای را در پیش ندارد و سیاست خارجی آمریکا «سیاست» هم ندارد چه رسد به «برنامه»، بایستی اشاره داشت که ترامپ از همان روز اول برنامه مشخصی در خصوص ایران داشت که پله پله و گام به گام تلاش کرد تا این برنامه را به مرحله عمل برساند؛ برنامه ترامپ «تغییر رژیم با استفاده از ناآرامی های داخلی به واسطه نارضایتی از حاکمیت» بوده است. غفلت نسبت به این موضوع مسئله ای بسیار خطرناک است. اگر چه نمودار ادعایی که پامپئو از آن عکس گرفته نتایج مربوط به هیچ مطالعه یا تحقیقی نیست و او ظاهراً یک بار دیگر خیالبافی‌های خودش را منتشر کرده است، اما به تصویر کشیدن این نمودار نشان می دهد که برنامه آمریکا در خصوص ایران چیست. به نظر می رسد حتی ترامپ، وزیر خارجه اش و مسئولین امنیتی این کشور که در نهادهایی همچون سیا در خصوص ایران برنامه ریزی می کنند، به طور کامل می دانند در خصوص ایران به چه صورت حرکت می کنند. دست کم در خصوص ایران بین مسئولین فعلی آمریکا بی برنامگی وجود ندارد.

سوزان مالونی کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز نوشته است: «در بعد نظر و عمل، دولت ایران در صدر دستور کار منطقه ای آمریکا قرار گرفته است. ترامپ در همکاری با متحدان سنتی ( اسرائیل و عربستان سعودی) و برای تغییر و تحول سیاست های آمریکا از همسازی به تقابل و رویارویی با ایران تلاش گسترده ای داشته است.»

۳. برنامه آمریکا را باید در رفتارهای پمپئو، مایک و هیلی مشاهده کرد

برای کسانی که تصور می کنند ترامپ در خصوص ایران با بی برنامگی رفتار می کند، نشانه شناسی و تحلیل محتوای پیام هایی که از سوی مایکل پمپئو، مایک د آندریا و نیکی هیلی علیه ایران مخابره می شود، به تنهایی کفایت می کند تا راز و رمز سیاست خارجی فعلی آمریکا در برابر ایران مشخص شود.

مایک پمپئو که پیشتر و در مدت یک سال و نیم ریاست سازمان اطلاعاتی آمریکایی ها را برعهده داشته یکی از مهمترین دستور کارهای خود را ایجاد ناآرامی ها در ایران معرفی کرده است. با ورود پمپئو به سیا، چند اتفاق ضد ایرانی جدید در این نهاد اطلاعاتی افتاد، نخست تاسیس مرکز ماموریت ایران و دوم انتصاب یک فرد مرموز در یک اداره تجسس سیا درباره ایران.

۳. ۱. مرکز ماموریت ایران در سیا

وال استریت ژورنال پیشتر در گزارشی نوشته بود «مرکز مأموریت ایران» به منظور تجمیع توانمندی‌های سیا و انجام همکاری‌های جمعی از جمله عملیات‌های مخفیانه در خصوص ایران، تحلیلگران، پرسنل مربوط به عملیات و گردهم آوردن متخصصان از سراسر بخش‌های سیا ایجاد شده است. وال استریت ژورنال در ادامه آورده: «اما مقام‌های فعلی و قبلی آمریکا می‌گویند مجزا کردن «مرکز مأموریت ایران» به عنوان یک نهاد جدید و مجزا شاهدی است که نشان می‌دهد سیا و کاخ سفید اهمیت ایران را به عنوان یک هدف جاسوسی افزایش داده و آن را در کنار کشورهایی نظیر روسیه و کره شمالی قرار داده اند.»

۳. ۲. انتصاب مایک به عنوان مدیر اداره تجسس سیا درباره ایران

اتفاق مهمی که در این نهاد اطلاعاتی بعد از انتصاب مایک پمپئو بر ضد ایران افتاد ، انتصاب مایک د آندریا مشهور به «آیت الله مایک» (که گفته می شود یکی از عوامل شهادت شهید عماد مغنیه است) به عنوان مدیر جدید اداره تجسس «سیا» درباره ایران بود. اولین اقدام مایک د آندریا هدایت اغتشاشات دی ماه در ایران بود. موضوعی که یکی از مقامات قضایی ایران در روز 14 دی ماه در خصوص آن گفت «طراح اصلی این پروژه [اغتشاشات دی ماه در ایران] یک آمریکایی به نام مایک دی اندریا، مسئول سابق مبارزه با تروریسم سازمان سیای آمریکا است.»

در روزهای ابتدایی خرداد ماه سال گذشته بود که خبری در رسانه ها مبنی بر انتصاب مایک د آندریا به عنوان مسئول جدید میز عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا منتشر شد. بلافاصله بعد از این خبر که در روز ۱۲ خرداد منتشر شد، در ۱۷ خرداد عملیات تروریستی توسط گروهک داعش در دو نقطه از تهران یکی در حرم امام و دیگری در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که منجر به شهادت ۲۲ تن از شهروندان ایرانی شد.

تقارن این انتصاب با حملات تهران نشان از فائق آمدن رویکردی جدید در دستگاه امنیتی آمریکا نسبت به ایران داشت و نشان از این موضوع که آمریکا وارد فاز امنیتی و آن هم امنیت داخلی در ایران شده است. دستور کار نیز مشخص بود «تلاش برای ایجاد ناآرامی در ایران» به واسطه ناآرامی های امنیتی که البته بعدها گزینه اقتصادی هم به آن اضافه شد. 

مایکل دی آندریا، مسئول جدید میز عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست که پیشتر در ازدواج با زنی مسلمان به ظاهر به اسلام گرویده و به دلیل شخصیت پیچیده امنیتی که دارد، به شاهزاده تاریکی مشهور است. او مسئول شهادت شهید عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ است. انتصاب او به عنوان مسئول عملیات ایران نشان می دهد، آمریکا به دنبال عملیات جاسوسی و اطلاعاتی شدید علیه ایران است. متیو روزنبرگ و ادم گلدمن در نیویورک تایمز می نویسند :  «ایران یکی از دشوارترین هدف های سی آی ای بوده است. سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا دسترسی بسیار محدودی به ایران دارد و سازمان های اطلاعاتی ایران نزدیک به چهار دهه کوشیده اند تا با عملیات جاسوسی و مخفی آمریکا مقابله کنند.»

۴. آمریکا به دنبال ناآرامی اقتصادی برای بهره برداری امنیتی در ایران

برنامه پمپئو، مایک و ترامپ برای ایران مشخص است، این سه به دنبال این هستند تا با افزایش تحریم ها زمینه های بروز نارضایتی اجتماعی و متعاقبا ناآرامی های اقتصادی را به وجود آورند تا به واسطه آن بستر بهره برداری های امنیتی را علیه ایران هموار کنند. اینکه گفته شود آمریکا در خصوص ایران برنامه خاصی ندارد یا اساسا سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران بی برنامگی است، نشان دهنده عدم درک صحیح واقعیت هایی است که در نهادهای امنیتی و در ذهنیت مقامات آمریکایی نسبت به ایران در حال اتفاق افتادن است. این عدم درک شاید راحت ترین مواجهه ای است که مقامات ایرانی با سیاست های حساب شده آمریکایی ها داشته اند. در حالی که سیاست آمریکایی ها خصوصا در دور اخیر بسیار پیچیده و لایه بندی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.