بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس که از منتقدین سرسخت این طرح به شمار می‌رود، پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت اجرای طرح یادشده، روی باند فرودگاه به نشان اعتراض دراز می‌کشد. این در حالی است که دولت «ترزا می» لایحه‌ای را به مجلس برده است که بر اساس آن اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی انگلیس (هیترو)، ظرفیت پروازی خود را در چارچوب تأسیس باند سوم توسعه دهد.

مقامات ارشد انگلیس در جریان رأی‌گیری‌های پارلمان موظف به حمایت از سیاست‌های دولت هستند، بااین‌حال وزارت خارجه این کشور امروز اعلام کرد که جانسون برای انجام سفری کاری به خارج از کشور سفرکرده و به دلایل امنیتی جزئیات این سفر را منتشر نخواهد کرد.

بعداً مشخص شد که او با معاون وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرده است. وزارت امور خارجه افغانستان تصویری از دیدار دو طرف را منتشر و عنوان کرد که آن‌ها درباره مجموعه‌ای از مسائل افراطی‌گری و برده‌داری نوین گفت‌وگو کرده‌اند.

هم‌زمان فشارها برای کناره‌گیری وی از وزارت امور خارجه بالا گرفت و جانسون در نامه‌ای خطاب به حوزه انتخابیه‌اش نوشت که استعفای او دستاوردی نخواهد داشت. وی درعین‌حال پیش‌بینی کرد که احداث باند سوم فرودگاه هیترو به اجرا گذاشته نخواهد شد.

پیش از او گرگ هندز، معاون وزیر امور تجارت انگلیس نیز برای اعلام مخالفت با طرح توسعه فرودگاه هیترو از مقام خود کناره‌گیری کرده بود. وی در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفته بود که حوزه انتخابیه او با اجرای این طرح مخالف هستند و به‌طورکلی این طرح را اشتباه خوانده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، دست‌کم ۴۰ تن از هم‌حزبی‌های «می» نیز به طرح توسعه فرودگاه هیترو رأی مخالف خواهند داد. بااین‌حال جرمی کوربین رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت، دست هم‌حزبی‌های خود را باز گذاشته است.

این رأی‌گیری قرار است ساعاتی دیگر در مجلس عوام برگزار شود. گروه‌های طرفدار محیط‌زیست هشدار داده‌اند که راه‌اندازی باند سوم سبب می‌شوند تا گازهای سمی خارج‌شده از این فرودگاه با کل کشور پرتغال برابری کند.

فرودگاه هیترو در حال حاضر یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان بشمار می آید و براساس آمارهای منتشرشده در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۷۰میلیون مسافر برای جابجایی شان از این فرودگاه استفاده کرده اند.

براساس گزارش مقامات فرودگاه هیترو ، هم اکنون از ۹۸ درصد از ظرفیت این فرودگاه استفاده می شود و به همین دلیل برای بالا بردن این ظرفیت ، هیچ راهی به جز افزایش سرمایه گذاری و ساخت یک باند دیگر در آن وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.