«جاناتان آر. کوهن» معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، امشب در نشستی که با محوریت درگیری‌های غرب آسیا در شورای امنیت برگزار شد، در خصوص ایران و نحوه مواجهه تهران با معترضین، ادعاهایی را مطرح کرد.

این نشست به ابتکار روسیه و برای بررسی «ریشه‌های درگیری در خاورمیانه» برگزار شد.

جان کوهن که در غیبت «نیکی هیلی» بر صندلی نماینده آمریکا در سازمان ملل تکیه زده بود، ابتدا گفت که عقب‌ماندگی اقتصادی، حماس و «رهبرانی که به سازش تن نمی‌دهند»، ریشه‌های اصلی درگیری در غرب آسیا هستند.

وی در تشریح مسئله رهبران سازش‌گریز گفت: «خاورمیانه امروز به رهبرانی همچون انور سادات نیاز دارد، رهبرانی که واقعا در پی صلح باشند، واقعیات سخت را قبول کنند و به مصالحه تن بدهند.»

این دیپلمات آمریکایی سپس به سراغ ریشه چهارم درگیری‌ها در خاورمیانه رفت و گفت که «ایران و متحد شبه‌نظامی‌اش حزب‌الله» در این رده جای می‌گیرند.

ویدر ادامه ادعاهای ضدایرانی‌اش افزود: «یکی پس از دیگری، در مناطق درگیری و حملات تروریستی، رد پای ایران و حزب‌الله را می‌بینیم؛ پیش از این در خصوص انبارهای تسلیحات انباشته شده در لبنان سخن گفته‌ایم، منبع پر شدن این انبارها، ایران و حزب‌الله است.»

نماینده آمریکا سپس ژست حمایت از مردم ایران و سوریه گرفت و گفت: «این ایران، حزب‌الله و روسیه بودند که پشت «بشار اسد» (رئیس جمهور سوریه)  ایستادند و باعث شدند که او تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمش را سرکوب کند؛ وقتی مردم ایران و سوریه به پا خواستند و احترام به حقوقشان را از دولت‌هایشان مطالبه کردند، هدف بازداشت، شکنجه و قتل قرار گرفتند.»

کوهن سپس به گزارش شش ماهه جدید «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ پرداخت و با اتخاذ موضعی تهدیدآمیز که گویا از باخبر بودن آمریکا از متن گزارش گوترش حکایت داشت، گفت: «اواخر این هفته، شورا برای بررسی آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل از نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نشستی برگزار خواهد کرد؛ یافته‌های ایران، شواهدی جدید خواهد بود بر نقش ایران در دامن زدن به درگیری‌ها با ارسال تسلیحات ممنوعه.»

وی افزود: «در نشست‌های شورای امنیت بارها به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران اشاره کرده‌ایم. شورای امنیت به اجماع، ایران را از انتقال سلاح به دیگر کشورها منع کرد ولی با این حال، این هنوز منبع تأمین سلاح در درگیری‌های یمن، سوریه و لبنان است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.