عده‌ای از جمله صادق زیباکلام و روزنامه‌های عربی، برخی مواضع سیاسی سردار را یادآور شده و عنوان کرده‌اند مجموع این مواضع، فردی  را که قریب ۳۰ سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را به عهده داشت  از مجموعه «خودی»‌ها خارج کرده است؛ عده‌ای هم می‌گفتند این برخورد، سرآغاز مواجهه با دیگر چهره‌هاست.

«افشاگران» اما مدعی هستند برای تحقق «عدالت» دست به کار شده‌اند؛ اما برخی موضوعات از جمله تناقض سخنان این گروه با روایت‌های رسمی و قضایی از یک سو و تأخیر این افشاگری‌ها از سوی دیگر، صحت ادعای «افشاگران» را محل تردید قرار داده است. آن گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، در این میان مهار از دست یک گروه خارج شده و هر طیفی در فضای مجازی ادعایی درباره ملک و املاک رقیب خود به میان می‌آورد. شایعات درباره خانه علی اکبر ولایتی و سید محمد خاتمی شاهد مثالی بود که نشان می‌داد وقتی دوغ و دوشاب به هم آمیخته شود و وقتی کار به فضاسازی سپرده شود، هیچ کس از تهمت‌ها و دروغ‌ها مصون نیست.

اوایل هفته بود که ماجرای «خانه هزار متری» علی اکبر ولایتی نقل محافل شد و اواسط هفته، دفتری که سید محمد خاتمی به آن آمد و شد دارد. ماجرای خانه هزار متری ولایتی اما پیش‌تر هم مطرح شده بود.

به همین دلیل بود که رسانه‌ها در پاسخ به هجمه تازه توضیحات قدیمی او را منتشر کردند: «سال ۵۳ یک روز موجر ما بلایی سر ما آورد که من مصمم شدم به هر قیمت که شده، یک خانه بخرم. بالاخره ما سه نفر شدیم. با کسی که زمینی داشت شریک شدیم و یک ساختمان دوطبقه درست کردیم. سال ۶۰ یا ۶۱ بنده مطبم را فروختم. چون انفجار‎‎ها و ترور‎‎های منافقین پیش آمده بود و دیگر نمی‎توانستیم به مطب برویم. یک خانه کلنگی در تجریش خریدم. برای این خانه کلنگی، یک میلیون تومان از آقای عسگراولادی وام گرفتم. آقای دعاگو آن زمان رئیس کمیته بود. به من گفت خانه شما امنیت ندارد و مصلحت نیست شما اینجا باشید. گفتیم کجا برویم؟ کاخ سعد‎آباد شده بود محل کمیته. خانه‎ای نزدیک به کمیته وجود داشت که متعلق به بنیاد شهید بود. من با آقای کروبی وارد مذاکره شدم که این‎ خانه را با خانه قبلی معاوضه کند. آمدند خانه را ارزیابی کردند ۳۶ میلیون تومان و خانه بنیاد شهید را ارزیابی کردند ۵۱ میلیون تومان... خانه‎ای که گرفتیم، هزار متر بود. ۲۲۴ متر از این خانه را حسینیه کردیم. اخیراً که دیدم این حسینیه احتیاج به توسعه دارد، ۲۰۰ متر دیگرش را هم وقف کردیم. پس، از هزار متر ۶۰۰ متر برای ما مانده است. در دو طبقه بالا ۴ تا از فرزندان‌مان که ازدواج هم کرده‎اند، زندگی می‎‎کنند. ما هم که پایین می‎نشینیم، پس در این ۶۰۰ متر، ۵ خانواده زندگی می‎‎کنند.»

 

شامگاه یکشنبه نیز جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران گلایه‌مند از شایعاتی که سید محمد خاتمی را «کاخ‌نشین» معرفی می‌کرد، ماوقع را چنین توضیح داد که بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، با قطع  تلفن، آب و برق و ایجاد محدودیت در رفت و آمد، دفتری که در اختیار رئیس دولت اصلاحات بود، از وی پس گرفته می‌شود. آن موقع  متولیان مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) بنا به مسئولیت خاتمی در برگزاری کنگره‌های بین‌المللی امام خمینی(ره)، قسمتی از ساختمانی را که اخیراً بحث برانگیز شده  در اختیار وی قرار می‌دهند. به گفته جواد امام، این ساختمان از ابتدای انقلاب در اختیار نهادهای عمومی و انقلابی قرار داشت. وی ادامه داد: «همان طور که گفته شد، محل مورد بحث، نه خانه و محل سکونت‌شان هست و نه دفتر شخصی‌شان، نه هیچ مالکیتی داشته، نه هدیه و هبه است و نه طرف معامله و اجاره با نهاد و مرکز خاصی قرار دارند. ایشان برای انجام پروژه و وظیفه‌ای خاص و مشخص و ساعات خاصی در هفته (مجموعاً حدود ١٥ ساعت در هفته) در ساختمانی مستقر شدند و طبیعتاً برخی از جلسات و دیدارهایشان را در همین ساختمان انجام می‌دهند. کدام یک از این اتفاقات، غیرعرفی و غیرشرعی محسوب می‌شود که آقای خاتمی باید پاسخگو باشد؟»

جواد امام ادامه داد: «آنهایی که امروز واقعیت‌جویانه یا غوغاسالارانه آقای خاتمی را متهم به کاخ‌طلبی می‌کنند، باید پاسخ  دهند که ایشان اگر به کاخ  و ساختمان‌های مجلل و غصبی علاقه‌مند بود، چرا بعد از دوران ریاست‌ جمهوری‌اش با وجود پیشنهادات متعددی که داشت، از همه مسئولیت‌ها و مناصب حکومتی فاصله گرفت؟ مناصبی که همگی‌شان یک یا چند کاخ و ساختمان همراه‌شان هست و می‌شد بی هیچ دردسری از آنها بهره‌مند شد.»

مدیرعامل بنیاد باران تصریح کرد: «آقای خاتمی دلمشغولی فرهنگی و پژوهشی خود را در قالب بنیاد باران پیگیری می‌کند و به لحاظ حقوقی نیز ایشان ریاست این بنیاد را به عهده دارد. ساختمان این مرکز نیز یک خانه دو طبقه اجاره‌ای است که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید از موقعیت آن مطلع شوید و ببینید ساده است یا مجلل؟»

وی افزود: «حالا که قرار است همه سکونتگاه‌های  آقای خاتمی زیر ذره‌بین قرار گیرد! (چه خوب و امیدبخش که این اتفاق برای سایرین  هم باشد و به خاتمی ختم نشود) بد نیست بدانید خانه آقای خاتمی هم  یک آپارتمان شخصی است که متعلق به هیچ سازمان و نهاد دولتی نیست و از هیچ نهادی به ایشان واگذار نشده است.»

او در پایان با اشاره تلویحی به حرف و حدیث‌های این چند روزه گفت: «در پایان اولاً به خود، ثانیاً طرفداران اصلاحات و آقای خاتمی و در نهایت همه مخالفان اعم از اپوزیسیون داخلی و برانداز توصیه می‌کنم به فکر فردای ایران و کشورمان هم باشیم. باور بفرمایید در موقعیتی نیستیم که بخواهیم سرمایه‌های خود را با شایعات و موهومات، هدر بدهیم. امثال آقای خاتمی از سرمایه‌های کشور هستند که خود من و شما هم در ایجاد آنها نقش داشتیم و مؤثر بودیم. لذا سرمایه‌های خود را نابود نکنیم و نگذاریم عده‌ای به هر دلیلی اینچنین کنند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.