وال استریت ژورنال گزارش داد، یک منبع مطلع گفته است علاوه بر ممنوعیت سرمایه گذاری، آمریکا هم چنین در نظر دارد صادرات تجهیزات بیشتری به چین را ممنوع کند. پتر ناوارو- مشاور تجاری کاخ سفید- در همین رابطه گفته است: میلیاردها دلار هزینه شده است تا تکنولوژی ما را به دست آورند و باید با این روند مقابله کرد.

از زمان روی کار آمدن ترامپ، میزان شرکت‌های تصاحب شده آمریکایی توسط چینی‌ها کاهش یافته است و میزان این سرمایه‌گذاری‌ها از ۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۳۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. این روند در سال ۲۰۱۸ کاهش چشمگیری داشته است به گونه ای که حجم سرمایه‌گذاری چینی ها در آمریکا با ۹۲ درصد کاهش به تنها ۱.۸ میلیارد دلار در پنج ماهه نخست سال رسیده است که کمترین میزان ۷ سال اخیر محسوب می شود.

تنش های آمریکا و چین تنها محدود به حوزه سرمایه گذاری نبوده است و تقابل دو کشور در حوزه جاری پس از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالاهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار از سوی آمریکا و اقدام متقابل و مشابه چین، وارد فاز تازه‌ای شده است. ترامپ تهدید کرده است بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی دیگر چینی نیز تعرفه ای ۱۰ درصدی وضع کند.

دولت ترامپ درصدد است به خاطر مسائل امنیتی، میزان جریانات ورودی سرمایه‌گذاری از طرف چین در آمریکا و به ویژه شرکت‌های تکنولوژی را محدود کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.