جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا از روز گذشته تور اروپایی خود را شروع کرده است، توری که از لندن شروع می‌شود و از مسیر رم به مسکو می‌رسد؛ شهری که سال‌ها بود حکومت آن از سوی نومحافظه‌کاران امریکایی مورد انتقاد قرار می‌گرفت. 

 

اعتماد در گزارش می نویسد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ از زمانی که به این مقام انتخاب شده به شکل چشمگیری در مواضع خود تجدیدنظر کرده است. او که روزگاری هوادار حمله نظامی به کره شمالی بود، اکنون در خدمت رییس‌جمهوری قرار گرفته است که دیدار با رهبر کره شمالی را «یک دیدار تاریخی» می‌خواند. سکان‌دار کاخ سفید، هنوز جوهر فصل قبلی کتاب تاریخش خشک نشده، تصمیم دارد تا فصل تازه‌ای از تاریخ‌سازی را این‌بار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه بنویسد. حالا جان بولتون که روزگاری طرفدار افزایش فشار بر مسکو و «زدن روسیه جایی که بیشتر درد داشته ‌باشد» بود، حالا مامور شده تا برای زمینه‌چینی دیدار دونالد ترامپ به مسکو سفر کند. پیش‌بینی می‌شود در این سفر که قرار است فردا انجام شود، جان بولتون با وزیر امور خارجه روسیه، سرگی لاوروف دیدار کند و دستور کار دیدار پوتین و ترامپ را مورد بحث قرار دهد. پیش‌بینی می‌شود اولین دیدار رسمی میان ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، دو هفته دیگر در سفر دونالد ترامپ برای شرکت در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل انجام شود. هر چند پیش از این ترامپ و پوتین چندین بار با یکدیگر از طریق تلفن و همچنین دو بار در حاشیه نشست‌های بین‌المللی گفت‌وگوهای غیررسمی داشتند، اما این اولین‌بار است که دو رهبر قدرت‌های جهانی دیداری رسمی برگزار می‌کنند.

 

آینده سوریه، روی میز ترامپ و پوتین

 

هر چند پیش‌بینی می‌شود که اختلافات عمده دو طرف در مسائلی مانند بحران اوکراین، شبه جزیره کریمه، کره شمالی، رقابت تسلیحاتی و تحریم‌های امریکا علیه روسیه در دستور کار مورد نظر ترامپ برای گفت‌وگوهای دوجانبه قرار داشته‌باشد، اما مساله بحران سوریه و آینده دمشق مساله‌ای است که قطعا رهبران امریکا و روسیه، زمینه‌های مشترکی برای بحث در مورد آن دارند و اختلاف نظر و خصومت کمتری میان مسکو و واشنگتن در مورد آن وجود دارد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا همواره ادعا کرده است که می‌تواند از طریق همکاری با مسکو می‌تواند بحران سوریه را پایان دهد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران روسی خبر داد که ممکن است گفت‌وگو و رایزنی در مورد سوریه، در دستور کار گفت‌وگوهای فردای بولتون با مقام‌های روس قرار داشته‌ باشد.

 

ضدپوتین در مسکو

 

جان بولتون، به عنوان یکی از اعضای اندیشکده نومحافظه‌کار امریکن انترپرایز، سال‌ها مدافع سخت‌گیری در برابر روسیه بود. آخرین بار همین چند ماه پیش بود و قبل از رسیدنش به مقام مشاور امنیت ملی بود که از دولت خواسته‌بود تا واکنشی بزرگ به اقدامات روسیه در مورد دخالت در انتخابات امریکا نشان دهد. بولتون، بهمن ماه گذشته در یک نشست با عنوان «بزرگ‌ترین تهدیدها علیه امریکا: الف) روسیه، ب) چین، پ) دولت‌های یاغی، ت) همه موارد ذکر شده پیشین» گفته‌بود: «به نظرم باید حملات سایبری روسیه به فرآیند رای‌گیری کشورمان تلافی شود. معتقدم که لزومی ندارد این تلافی متناسب باشد، اتفاقا باید عامدانه کاملا بدون تناسب و شدید واکنش نشان دهیم. باید به شکلی باشد که یک ساختار بازدارندگی ایجاد شود تا نه روسیه و نه هیچ کس دیگر جرات نکند دست به چنین اقدامی بزند.» این در شرایطی است که رییس‌جمهور امریکا هیچگاه حاضر به پذیرش دخالت روسیه در فرآیند انتخابات امریکا که منجر به پیروزی او در انتخابات ٢٠١٦ شد، نشده است. او در مقاله‌ای با عنوان «پوتین توی چشم ترامپ نگاه کرد و دروغ گفت. ریسک گفت‌وگو گردن ماست» نوشت: «این باید یک هشدار بسیار روشن برای دونالد ترامپ باشد که رهبر روسیه اینچنین در چشمانش نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید. در واقع درست مثل صدای آژیر خطر آتش در شب است که نشان می‌دهد صداقت تا چه اندازه برای روس‌ها ارزش دارد، چه در مورد دخالت در انتخابات باشد، چه در مورد اشاعه هسته‌ای، چه در مورد کنترل تسلیحات یا مسائل خاورمیانه؛ وقتی با روس‌ها مذاکره می‌کنی، جانت گردن خودت است. » اما حالا جان بولتون قرار است به مسکو برود تا زمینه را برای وصال دو رهبری که طی ماه‌های گذشته بارها از طریق تریبون‌های عمومی به هم نان قرض داده‌اند، آماده کند.

 

دیدار زیر پرچم ناتو

 

هنوز مشخص نیست که دیدار ترامپ و پوتین دقیقا چه زمانی برگزار می‌شود. هفته گذشته، مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا زمانی که خبر داد بولتون قرار است به مسکو سفر کند، گفت دیدار پوتین و ترامپ «درآینده نه چندان دور» برگزار خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که در صورت موفقیت مذاکرات بولتون در مسکو، دیدار دو جانبه پوتین و ترامپ، دو هفته دیگر در سفر رییس‌جمهور امریکا به بروکسل و بعد از شرکت در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیش از سفر رسمی او به بریتانیا انجام خواهد شد. بولتون پیش از سفر به مسکو، به لندن و رم رفت تا با مقام‌های این دو کشور اروپایی دیدار کند. لندن، قرار است کمتر از سه هفته دیگر میزبان سفر جنجالی رسمی ترامپ باشد. سفری که به دلیل اعتراض‌های عمومی شهروندان بریتانیایی به سیاست‌های دولت ترامپ، یک بار لغو شد و بر اساس گزارش رسانه‌های بریتانیایی قرار است با برنامه ویژه‌ای برگزار شود تا جلوی رویارویی ترامپ با شهروندان معترض بریتانیایی گرفته‌ شود. ماه گذشته رسانه‌های بریتانیا خبر دادند که دولت این کشور به کاخ سفید پیشنهاد داده تا به جای دیدار با نخست‌وزیر و ملکه بریتانیا در لندن، محل دیدارهای رسمی ترامپ به کاخ‌های حومه و بیرون شهر منتقل شود و رفت و آمد ترامپ با استفاده از هلی‌کوپتر انجام شود تا ترامپ مجبور نباشد در مسیرش با معترضان و راهپیمایی‌های برنامه‌ریزی شده شهروندان لندن مواجه شود. بولتون همچنین قرار است امروز به پایتخت ایتالیا هم برود، کشوری که دولت جدید آن از سوی رسانه‌ها به «یک کابینه پر از دونالد ترامپ» تشبیه می‌شود. پیش از این دونالد ترامپ بعد از شرکت در اجلاس گروه ٧ در کانادا از نخست‌وزیر جدید ایتالیا به عنوان «دوست خیلی خوب جدید» یاد کرده‌بود، هر چند در مصاحبه‌ای که این توصیف را به کار برد، نتوانست نام نخست‌وزیر این کشور «جوزپه کونته» را به خاطر بیاورد.
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.