وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی با این شبکه گفت واشنگتن در مذاکره با پیونگ یانگ چارچوب زمانی تعیین نمی کند، اما دولت دونالد ترامپ که به سوی عادی سازی روابط با کره شمالی پیش می رود، هرازگاهی صادق بودن رژیم این کشور درباره رها کردن برنامه هسته ای را ارزیابی می کند.

سی ان ان گفت: پمپئو خواهان ادامه روند عاری سازی کره شمالی از سلاح هسته ای است، وعده ای که کیم جون اون رهبر این کشور در نشست ۱۲ ژوئن (۲۲خرداد) به رئیس جمهوری آمریکا در سنگاپور داد.

این شبکه خبری افزود: اما دیپلمات ارشد آمریکایی که از سوی ترامپ مسئول پرونده کره شمالی شده، از ارائه چارچوب زمانی برای این کشور که در برگیرنده برداشتن گام هایی نمایان جهت رسیدن به هدف غیرهسته ای شدن باشد، سر باز زد.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه تلفنی گفت: قرار نیست چارچوب زمانی برای آن تعیین کنم، حتی اگر دوماهه یا شش ماهه باشد، ما متعهد به پیشبرد هرچه سریع تر همسو با اهدافی هستیم که دو رهبر برای رسیدن به آن تعیین کرده اند.

سی ان ان در ادامه اعلام کرد: پمپئو پیش از این گفته بود، خواهان آن است شاهد عاری سازی کره شمالی از سلاح هسته ای تا پیش از پایان دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ یعنی سال ۲۰۲۰ باشد. 

در بخش دیگری از این مصاحبه نیز پمپئو در باره تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی گفت: (موضع) رئیس جمهوری کاملا روشن بود. هر اقدامی که آمریکا انجام می دهد، تصمیم تعلیق سطح بالای رزمایش تا زمانی ادامه می یابد که شاهد حسن نیت، سازنده و نتیجه بخش بودن در روند مذاکرات باشیم و اگر قادر به انجام این کار نباشیم و مشخص شود آنچه دو رهبر خواهان حصول آن هستند برآورده نشده، بله ما (موارد) را مجدد ارزیابی می کنیم.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز روز گذشته (دوشنبه) گزارش داده بود: در آستانه سفر جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا به خاور دور، این کشور قرار است چارچوب زمانی عاری سازی هسته ای را به کره شمالی ارائه دهد.

رویترز درخبر خود نوشته بود: یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفته به زودی خواهیم دانست کره شمالی در انجام این کار حسن نیت خواهد داشت یا خیر؛ درخواستی ویژه و چارچوب زمانی خاصی در ارائه برنامه به کره شمالی خواهد بود که مفهوم ما (آمریکا) از اجرای توافق نشست (سنگاپور) را به طرف مقابل می رساند.

به گزارش رویترز، سفر متیس وزیر دفاع آمریکا به چین، کره جنوبی و ژاپن از ۲۶ تا ۲۸ ژوئن (۵ تا ۷) تیر ماه خواهد بود.

در دیدار و مذاکرات پنج ساعته ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) ترامپ و کیم جون اون رهبر کره شمالی در جزیره سنتوزا که نخستین ملاقات سران دو کشور پس از پایان جنگ کره از سال ۱۹۵۳ بدین سو بود، اسنادی کلی برای پایان فعالیت های هسته ای نظامی پیونگ یانگ امضا شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.