حمیدرضا جانباز در نشست بررسی مشکلات تامین آب شهرستان های آبادان و خرمشهر که امروز ( ۵تیر ماه) در فرمانداری خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: بابت مشکلاتی که در اثر شوری آب برای مردم شهرهای خرمشهر و آبادان به وجود آمده است، از مردم عذرخواهی می کنم.

وی با تشکر از صبر و تحمل مردم شهرهای آبادان و خرمشهر افزود: باید به این نکته توجه شود که وضعیت بارش ها در کشور یک وضعیت خاص است و تقریبا طی ۵۰ سال گذشته این حجم از کاهش بارش را شاهد نبوده ایم. در حال حاضر ۳۴میلیون نفر در سطح کشور در شهرها و روستاها با تنش آبی مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تنش آبی در حوضه آبریز کارون بزرگ نیز اتفاق افتاده است، تصریح کرد: مجموعه سدها در حوضه آبریز کارون بزرگ نسبت به سال های گذشته دارای کمترین حجم آب هستند و به همین این علت نمی توان مانند سال های گذشته آب را از سدها رهاسازی کرد و این موضوع باعث می شود تا مساله شوری آب در پایین دست شکل بگیرد.

جانباز عنوان کرد: سال گذشته قرار بود تا بخش های مختلف طرح غدیر در خوزستان عملیاتی شود. اتفاق بزرگی که در این زمینه رخ داد، تصمیم دولت در خصوص اختصاص حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به پروژه های مربوط به استان خوزستان بود که این کار، یک کار بی نظیر بود و اکنون نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اعتباراتی که قرار است به بخش تامین آب اضطراری تخصیص داده شود، گفت: امسال ۱۰۵ میلیارد تومان تاکنون به طرح غدیر اختصاص پیدا کرده و در این زمینه ۱۳۵درصد تخصیص برای اجرای این طرح به خوزستان داده شده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در سطح کشور یک هزار و ۱۹۵ پروژه کاهش تنش آب در حال اجرا است، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰پروژه فقط در بخش آب رسانی در استان خوزستان در حال اجرا است. در این زمینه در حال برنامه ریزی هستیم تا به مقابله با تغییرات اقلیمی بپردازیم. ما باید خودمان را با موضوع کم آبی سازگار کنیم و در این خصوص برنامه ریزی های منسجمی داشته باشیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

جانباز ادامه داد: خوشبختانه در طرح غدیر برنامه ریزی های منسجمی انجام گرفته است و ابتدا از نزدیکترین منبع نسبت به تامین آب اقدام شد و اکنون گام به گام و با هدفگداری سال ۱۴۲۵ به شیوه ای کار می کنیم تا مردم کوچکترین مشکلی را در جنوب استان خوزستان و به ویژه منطقه آبادان و خرمشهر نداشته باشند. در این زمینه همه روستاهایی نیز که در مسیر این خط قرار دارند، از این نعمت بهره مند خواهند شد.

وی گفت: چندین جلسه در مرکز در خصوص پایداری آب خرمشهر و آبادان برگزار کرده ایم. در این زمینه مجوز برگزاری مناقصه ۱۲هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب شیرین کن را صادر کرده ایم و این قول را می دهیم که شهرهای آبادان، خرمشهر، مینو شهر، اروند و چوئبده از طرح های اضطراری آب شیرین کن بهره مند شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.