مکرون امروز به همراه ژان ایو لو دیزاین وزیر خارجه فرانسه به رم سفر و با پاپ فرانسیس و کاردینال پیئترئو پارولین نخست وزیر واتیکان دیدار کرد. رئیس جمهوری فرانسه در سفر به ایتالیا با هیچ یک از نمایندگان دولت رم دیدار نخواهد کرد. 

رسانه های ایتالیایی در این باره نوشتند که مکرون در دیدار با پاپ به دنبال یک راه حل برای مساله پناهجویان است که منجر به تنش در روابط میان رم و پاریس شده است . 

دیدار میان مکرون با پاپ که نیم ساعت بطول انجامید، پشت درهای بسته در کتابخانه واتیکان برگزار شد. محور این دیدارموضوع پناهجویانی است که از آفریقا وارد اروپا می شوند . مکرون در این هفته ها، عامل یک برخورد تلخ با ایتالیا در رابطه با موضوع پناهجویان بود. 

وی با زیر سوال بردن عملکرد دولت جدید ایتالیا در رابطه با کشتی حامل پناهجویان اکواریوس و در آستانه نشست اروپا درباره پناهجویان، به شدت از رم انتقاد و بر لزوم ایجاد مراکز نگهداری از پناهجویان در کشورهایی که مهاجران ابتدا به ان می رسند، تاکید کرد و همچنین پیشنهاد جریمه آن دسته از کشورهایی را داد که از سهم خود در توزیع پناهجویان شانه خالی می کنند. 

گفتنی است که در روزهای اخیر پاپ فرانسیس نیز در باره مساله پناهجویان مداخله کرد و گفت: هر کشوری باید تا حد توان خود پذیرای پناهجویان باشد و دولت ها نیز باید در این راستا با احتیاط عمل کنند. 

مکرون در روزهای اخیر پیشنهاد کرد تا پناهجویان وارد نزدیک ترین و امن ترین کشور شوند که این به معنی پیاده شدن پناهجویان در بنادر ایتالیا و مالت است چرا که کشتی های نهادهای خیریه حامل پناهجویان نجات داده شده در مدیترانه به ندرت نزدیک به بنادر فرانسه می شوند. 

اظهارات مکرون منجر به واکنش متئو سالوینی معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا شد که رئیس جمهوری فرانسه را فردی متکبر خواند و گفت: ۶۵۰ هزار نفر در عرض ۴ سال وارد ایتالیا شدند و ۴۳۰ هزار درخواست پناهندگی نیز ثبت شده است و ۱۷۰ هزار پناهنده میهمان هتل ها، پادگان ها و آپارتمان های ایتالیا هستند که هزینه آن بالغ بر ۵ میلیارد یورو است. اگر این برای مکرون یک مساله نیست، از او دعوت می کنیم تا دست از توهین کردن بردارد و در عمل بخشندگی اش را ثابت کرده و بنادر فرانسه را باز کند و دست از راندن زنان، کودکان و مردان در مرز &#۳۹;ونتی میلیا &#۳۹; بردارد. 

سالوینی همچنین اعلام کرد که تمام بنادر ایتالیا روی کشتی های حامل پناهجویان بسته است. وی که گرایش راست گرایانه افراطی دارد بار دیگر به کشتی های متعلق به سازمان های غیر دولتی (Ong) که حامل پناهجویان نجات داده شده در آب های مدیترانه هستند، هشدار داد تا وارد آب های ایتالیا نشوند و بنادر این کشور را فراموش کنند. 

تنش میان ایتالیا و فرانسه از زمانی آغاز شد که وزیر کشور ایتالیا بنادر این کشور را به روی کشتی های سازمان های غیر دولتی که حامل پناهجویان نجات داده شده در مدیترانه بودند، بست و از سایر کشورهای اروپایی خواست تا آنها را بپذیرند. 

گارد ساحلی ایتالیا نیز به کشتی هایی که در منطقه نجات پناهجویان فعال هستند، دستور داد تا به مقامات لیبی مراجعه کنند و وارد آب های ایتالیا نشوند. گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد: از این لحظه بر اساس کنوانسیون &#۳۹;سولاس&#۳۹; (Safety of life at sea) ناخدای کشتی هایی که در منطقه شمال لیبی هستند باید به طرابلس و گارد ساحلی لیبی برای امداد مراجعه کنند و به سوی ایتالیا روانه نشوند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.