محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه سه‌شنبه‌شب در مراسم روز آفریقا به جنبش استعمارزدایی در آفریقا اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۱۹۶۳ تعداد ۳۲ کشور طی آفریقایی موفق شدند مستقل شوند و از بند استعمار رها شوند.

‎وی گفت: طی این جنبش کشورهای آفریقایی از منابع و ثروت‌هایشان گذشتند تا هدف مقدس خود را تحقق بخشند و این امر نشان دهنده اتحاد بین آفریقایی‌ها است.

‎ظریف تصریح کرد: آفریقا ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل شدن به قاره‌ای مستقل و به روز را دارد.

‎وزیر امورخارجه با اشاره به فرآیند توسعه در آفریقا در سال‌های اخیر بیان کرد: کشورهای آفریقایی گام های بزرگی در حوزه های حمل و نقل و حل معضلات و درگیریهای داخلی برداشته‌اند.

‎وی ادامه داد: اخیرا خروج آمریکا از برجام به عنوان یک اقدام یک جانبه از طرف آمریکا از سوی آفریقا رد شده است.

‎ظریف خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد تلاش آفریقا برای تامین منافع و نیازهای مردم آفریقا هستیم تا دموکراسی، اقتصاد بارور و رفاه اجتماعی را برای مردم خود به ارمغان بیاورد.

‎رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که ایران همواره طرفدار مردم آفریقا بوده و است، بیان کرد: جمهوری اسلامی این را همواره در اولویت های سیاست خارجی خود قرار داده است.

‎وی یادآور شد: آفریقا برای ایران صرفا یک رابطه سیاسی نیست بلکه رابطه ای احساسی و صمیمانه است، ما در ماه های اخیر در کشورهای آفریقایی کنفرانس‌های اقتصادی و تجاری برگزار کردیم و ایران به دنبال توسعه و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی است.

‎وی اظهار داشت: بخش خصوصی ایران مشتاق است با شرکت های آفریقایی ارتباط نزدیک تری داشته باشد.

‎ظریف خطاب به سفرای آفریقایی حاضر در مراسم خاطرنشان کرد: بیایید روابط خود را با یکدیگر گسترده کنیم، به جرات می توانم بگویم دوستان و همکاران ما در ایران اولویتشان برقراری دوستی و روابط نزدیک با کشورهای آفریقایی است، زنده باد آفریقا.

در پایان این مراسم کیک روز آفریقا بریده شد و سفرای حاضر با ظریف عکس یادگاری گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.