مایکل هاوز در بیانیه ای اظهار داشت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سودی برای این صنعت ندارد و تاکنون ابهامات ناشی از این رویداد سبب کاهش سرمایه‌گذاری در این زمینه شده است. هاوز تصریح کرد: تا زمانی که دولت جایگزینی برای اتحادیه گمرکی اروپا ندارد، بهتر است که در این نهاد اروپایی عضو بماند.

وی هشدار داد که روند سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت خودروسازی انگلیس رو به کاهش است و زمان جبران نیز در حال از دست رفتن است. او تصریح کرد که مذاکره‌کنندگان برگزیت وظیفه‌دارند تا هرچه سریع‌تر با طرف اروپایی به توافق رسیده و ابهامات اقتصادی ناشی از برگزیت را مشخص کنند.

هاوز هشدار داد که چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، شرکت‌های بزرگ خودروسازی همچون نیسان، بی.آم.دبلیو و هوندا کارخانه‌های خود را به خارج از انگلیس منتقل خواهند کرد.

این فعال تجاری عنوان کرد: خودروسازان به فرایند موسوم به &#۳۹;تولید به هنگام&#۳۹; وابسته هستند؛ این امر بدین معناست که قطعات تولید خودرو ظرف چند ساعت پیش از نیاز خط تولید از اروپا حمل می‌شوند. اما اکنون پیام‌های ضدونقیضی به گوش می‌رسد که برخلاف منافع صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.

هاوز به دولت انگلیس هشدار داد: &#۳۹;اگر نتوانیم از غبار ابهامات (برگزیت) به‌سلامت عبور کنیم، تلفات می‌دهیم.&#۳۹; وی بابیان اینکه &#۳۹;سرمایه‌گذاری‌ها در سال جاری به بیش از نصف سال‌های گذشته کاهش‌یافته&#۳۹; افزود: این هزینه‌ی ابهام و تصمیم‌گیری آهسته است. 

هم‌زمان غول خودروسازی بی.آم.دبلیو BMW هشدار داده است که تاخیر درباره همکاری های حمل و نقلی میان انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت پیامدهای مخربی را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، بی.ام.دبلیو روزانه ۵ میلیون قطعه برای تولید خودروهای خود در انگلیس نیاز دارد که این اقلام از سوی ۲۵۰ کامیون از بندر کاله فرانسه حمل می‌شوند.

همچنین شرکت خودروسازی هوندا نیز به فایننشال تایمز گفته است که تنها به‌اندازه ۳۶ ساعت می‌تواند نیاز تولیدات خود را از انبار انگلیس اش تأمین کند؛ در غیر این صورت نیاز است که انباری به وسعت ۴۲ زمین فوتبال معادل سه برابر مرکز توزیع آمازون آمریکا در انگلیس تأسیس کند.

بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس ۲۹ مارس سال آینده (۱۰ فروردین ۱۳۹۸) از اتحادیه اروپا و تمام نهادهای زیر مجموعه خارج خواهد شد. 

نخست‌وزیر انگلیس بارها در اظهارات خود بر لزوم خروج از اتحادیه اروپا تأکید کرده و گفته است که این امر بر گسترش روابط تجاری انگلیس با سایر کشورهای جهان تأثیر مثبت خواهد داشت. او درعین‌حال همکاری روان و بدون اصطکاکی را با اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت خواستار شده است.

اتحادیه گمرکی اروپا قراردادی است که طبق آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال ماخذهای حقوق ورودی یکسان برای کالاهای وارداتی از سایر کشورهای جهان تبعیت می‌کنند. کشورهای عضو این اتحادیه بین خود حقوق گمرکی را اعمال نمی‌کنند و به‌محض ترخیص کالاها از گمرک، بین کشورهای عضو اتحادیه گمرکی به‌صورت آزاد جابجا می‌شود.

منتقدین ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا معتقدند درصورتی‌که این کشور عضو این نهاد اروپایی بماند قادر نیست تا با سایر کشورهای جهان تجارت کند. با این‌حال طرفداران ماندن انگلیس در این اتحادیه مزیت‌های تجارت در مرزهای اروپا را مورد اشاره قرار داده و خواهان تجدیدنظر دولت دراین‌باره هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.