معصومه ابتکار در نشست تخصصی برنامه‌ریزی در حوزه زنان و خانواده بین ایران و سوئد، گفت: معاونت امور زنان و خانواده در این راستا همکاری ‌های مشترکی با وزارتخانه‌ های مربوطه برای رفع این مشکلات دارد.

ابتکار با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای تحقق عدالت جنسیتی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: تبادل تجربیات بین کشورهای مختلف جهان در این راستا بسیار مهم است و همکاری با سوئد که موفقیت ‌های زیادی در این عرصه داشته می‌ تواند، مفید باشد.

وی تصریح کرد: کشور ایران سال ها است که برنامه ‌ریزی برای حوزه زنان و عدالت جنسیتی را به طور جدی پیگیری می ‌کند و در برنامه ‌ریزی‌ های توسعه ‌ای گنجانده شده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: نگاه متعادل جنسیتی ریشه در آموزه ‌های دینی و اسلامی دارد و تاکید قرآن کریم بر عدالت و توجه به کرامت ذاتی انسان نشان ‌دهنده آن است که در خلقت خداوند همه انسان ‌ها برابر هستند و تنها ملاک برتری آنها تقوا است. وی تاکید کرد: مبانی دینی و ارزشی در موضوع عدالت جنسیتی موجب می ‌شود تا پایه ‌گذاری خوبی در برنامه‌ ریزی ‌های این حوزه داشته باشیم و این موضوع در قانون اساسی نیز مورد توجه بوده است.

ابتکار گفت: در ۴۰ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب فرصت‌ های برابر زیادی برای زنان در کنار مردان فراهم آمده است و شاهد رشد شاخص ‌های کلان در این راستا هستیم؛ به نحوی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۵ سال شاخص امید به زندگی افزوده شده است.

او ادامه داد: در شاخص سوادآموزی نیز در سال ۱۳۵۶ ، ۳۵ درصد زنان باسواد بودند که امروز این میزان به ۸۸ درصد افزایش یافته است؛ ۲۷ درصد این تعداد از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند و این نشانه‌ای از فرصت‌ های برابر برای زنان در کشور است و بیش از همه نشان ‌دهنده همت والای زنان در رشد و ارتقای خود است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در تحقق عدالت جنسیتی فاصله داریم، اضافه کرد: امروز جامعه مدنی ایران رو به رشد است و بخش عمده آن را زنان به عنوان نیروهای پیشران تشکیل می‌ دهند که در حوزه خشونت علیه زنان نیز شاخص ‌های کشور نسبت به بسیاری از کشورهای جهان بسیار بهتر است.

وی حضور زنان در عرصه‌های سیاسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: رئیس جمهوری تاکید دارند که ۳۰ درصد از پست‌ های مدیریتی دولت دوازدهم در اختیار بانوان قرار گیرد؛ در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است و برای تحقق کامل این ۳۰ درصد در تلاش هستیم.

ابتکار درخصوص لزوم تبادل تجربیات بین کشورهای مختلف در حوزه زنان و خانواده نیز گفت: با تبادل این تجربیات و تعامل و گفت و گو بین کشورهای مختلف می ‌توان از موفقیت ‌ها و شاید شکست‌ ها برای دوستی، صلح، امنیت و نیز پیشرفت و بهبود شرایط زنان استفاده کرد و بهره ‌مندی از این تجربیات موجب ارتقا و اعتلای جامعه می‌ شود.

سفیر سوئد در تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز روابط دو کشور در عرصه‌ های مختلف در حال گسترش است، گفت: به دنبال گسترش مناسبات در عرصه ‌های جدید با جمهوری اسلامی ایران هستیم و از اهداف چنین نشست ‌هایی فعال کردن توانمندی‌ های زنان است.

هلنا سونگلند سفیر سوئد در تهران نیز گفت: مصمم هستیم در حوزه توانمندسازی زنان دو کشور، همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.