سید حسن هاشمی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران بیمه سلامت، گفت: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت موظف است اسامی شرکت هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به خرید دارو و تجهیزات می کنند، به دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها اعلام کند تا دارو و تجهیزات پزشکی خریداری شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، با قیمتی بیشتر، خریداری نشود.

وزیر بهداشت گفت: مردم نباید احساس کنند که ما در برابر متخلفان، فقط نظاره گر هستیم. نباید در برابر متخلفان و سودجویان، کوتاه بیاییم، چراکه زمانی که انسان در برابر افراد شرور و سودجو ضعیف باشد، شرارت نهادینه می شود. بنابراین باید در شرایط کنونی قوی باشیم و با نقشه های افراد سودجو مقابله کنیم. باید در میدان حضور داشته باشیم، چراکه با خطابه و شعار، مشکلی حل نمی شود.

روزهای سخت می‌گذرند

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر قیمت ارز تخصیصی در مقایسه با ماه های پایانی سال گذشته، تفاوتی ندارد، بنابراین قیمت دارو و تجهیزات پزشکی نباید تفاوت چندانی داشته باشد و در حال حاضر به هر شرکتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می یابد، دلیلی برای افزایش قیمت محصولات وجود ندارد و در سال ۹۷ به طور متوسط، افزایش قیمت دارو بیشتر از ۹ تا ۱۰ درصد نخواهد بود. بنابراین در برخورد با تخلفات، جدی باشید و اطمینان داریم که این روزهای سخت، می گذرند.

۲ بدهکار بزرگ وزارت بهداشت

وزیر بهداشت یکی از مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را نقدینگی عنوان کرد و گفت: تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی حق دارند که مطالبات خود را دریافت کنند تا دوباره به تامین محصولات مورد نیاز بپردازند، اما وزارت بهداشت نیز با دو بدهکار بزرگ یعنی دولت (سازمان برنامه و بودجه) و سازمان تامین اجتماعی روبرو است و از مسئولان انتظار داریم که نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشند تا مشکلی در تامین مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی و ذخیره استراتژیک آن برای آینده پیش نیاید.

هاشمی خطاب به مدیران بیمه سلامت و معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: موفقیت شما در همراه کردن ارائه کنندگان خدمات با برنامه های کنترل هزینه های حوزه سلامت است و حتما بیمه ها هم در این راه، همراهی خواهند کرد تا بتوانیم از اتلاف و هدررفت منابع جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت بیش از توسعه، بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و تامین تجهیزات مورد نیاز برای مراکز بهداشتی و درمانی تاکید دارد و اعتبارات مناسبی را به این حوزه ها اختصاص می دهد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در حال حاضر شرایط کشور متفاوت از گذشته است و وارد مرحله ای می شویم که نیازمند دقت و زحمت بیشتری است تا همان اثر مثبت طرح تحول سلامت را که شامل ایجاد آرامش، رضایت نسبی و امیدواری در مردم بود، حفظ کنیم و بخشی از مشکلات بهداشتی و درمانی را کاهش دهیم.

قضاوت عمومی از عملکرد حوزه سلامت

وزیر بهداشت با بیان اینکه قضاوت عمومی نسبت به عملکرد حوزه سلامت، مثبت است، افزود: خوشبختانه در حال حاضر احساس مردم این نیست که در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، هزینه ها لجام گسیخته است و به آنها فشار وارد می شود.

هاشمی با اشاره به مذاکرات چندساله هسته ای بین ایران و کشورهای قدرتمند دنیا، گفت: اگرچه حاصل مذاکرات انجام شده، کاهش بخشی از مشکلات کشور بود، اما وضعیت کشور به گونه ای است که همه دشمنان و افراد شرور علیه ایران دور هم جمع شده اند. کسی تصور نمی کرد که عربستان سعودی به اسراییل پناه ببرد و بعد از اوباما، چنین جماعتی در امریکا بر سرکار بیایند. در حال حاضر، وضعیت داخلی کشور نیز متفاوت و ویژه است و در این کارزار، در صورتی موفق خواهیم بود که حوزه سلامت را به خوبی اداره کنیم و به مردم آرامش ببخشیم و اجازه سودجویی نامتعارف را به هیچ فردی ندهیم تا مردم احساس نکنند که رها شده اند.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از مدیران حوزه سلامت به دلیل صرفه جویی در منابع و کنترل هزینه ها، یادآور شد: مدیران حوزه سلامت باید سعی کنند تا همه افراد و اقشار را برای کنترل هزینه ها، با خود همراه کنند و ذینفعان حوزه سلامت باید بدانند که امروز، زمان کمک و فداکاری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.