آسوشیتدپرس گزارش داد:  در بیانیه نشست سنگاپور میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی عنوان شد که کیم جونگ اون قبول کرده تا "در جهت خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره کار کند". با این حال این بیانیه پروسه‌ای برای این هدف تعریف نکرده و نگفته که چه زمانی آغاز می‌شود و یا حتی تا چه زمانی ممکن است طول بکشد. ترامپ بعد از این نشست در توئیتی نوشت: کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای نیست. اما دولت ترامپ در تناقضی آشکار می‌گویداین تهدید همچنان باقی است.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: اما اگر که کیم جونگ اون خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را عملی کند پس از آن کنگره آمریکا ممکن است دیگر منطقی برای هزینه شش میلیارد دلاری یا حتی بیشتر برای توسعه سیستم دفاع موشکی آمریکا در آلاسکا که عمدتا با در نظر داشتن تهدید حملات موشکی کره شمالی طراحی شده، نبیند.  این سیستم مستقر در منطقه آلاسکا متشکل از ۴۴ رهگیر موشک است که از سیلوهای زیرزمینی شلیک می‌شوند تا موشکهای دشمن که خاک آمریکا را هدف قرار می‌دهند سرنگون کنند. این البته تنها بخش مهم سیستم دفاع موشکی آمریکا نیست اما جزو اصلی ترین و پرهزینه‌ترین بخش این سیستم بوده و طرح مذکور نیز ظاهرا قرار است این بخش را طی بازه زمانی پنج سال آینده توسعه دهد.

جان وولفستال، که سابقا مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا بوده و اکنون مدیر اندیشکده "گروه بحران هسته‌ای" است به آسوشیتدپرس می گوید: در صورتی که پیشرفت واقعی در محدود کردن یا حتی نابود کردن زرادخانه و کارخانه‌های تولید موشک کره شمالی رخ دهد در این صورت انگیزه اصلی برای طرح توسعه سیستم دفاع موشکی ملی آمریکا از بین می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.