درحالی‌که آمریکا از روز گذشته(سه شنبه) فشارهای همه جانبه‌ای را برای نخریدن نفت ایران به اجرا گذشته، ژاپن یکی از مشتریان عمده نفت خام ایران هنوز به درخواست‌های واکنش مناسبی آمریکا ارائه نداده و برخی منابع از تمایل این کشور به تداوم خرید نفت ایران خبر می‌دهند.

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز» «میتسو فوجی یاما» تحلیگر ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی ژاپن در این زمینه اظهار داشت: «شرکت‌های ژاپنی در آغاز مسیر توجه به ایران به عنوان مکان جذاب سرمایه گذاری بودند.»

 این تحلیلگر ژاپنی معتقد است که اقدام سه‌شنبه  بازگشت تحریم‌های نفتی بر ایران از سوی آمریکا مانعی برابر صف آرایی گسترده شرکت‌های این کشور برای سرمایه گذاری در ایران است.

«کازوهیکو فیوجی» دیگر تحلیلگر ارشد این موسسه ژاپنی در نقطه مقابل گفت: «نفت ایران ارزان است و این کشور احتمالا با تخفیف نفت خود را می‌فروشد بنابراین فکر می‌کنم شرکت‌های ژاپنی راهی را برای تداوم واردات نفت خام از ایران می‌یابند.»

به نوشته این رسانه ژاپنی، توکیو بمجرد توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ ، زمینه را برای سرمایه گذاری در این کشور ایجاد کرد و توافقی دوجانبه که شامل حمایت از سرمایه گذاران و مقررات دیگر می‌شود را با ایران منعقد کرد.

وزارت خارجه ژاپن نیز بعد از توافق دوجانبه با ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران با توجه به ذخایر غنی نفت و گاز طبیعی و جمعیت ۷۸.۵ میلیون نفر دارای زمینه بالقوه بالایی برای شرکت‌های ژاپنی به عنوان مقصد سرمایه گذاری است.»

وبگاه «ایژیا نیکی» نیز روز سه‌شنبه در همین زمینه  نوشت: «ژاپن دیپلماسی خود با ایران را برای حفظ نیازهای نفتی حفظ کرده است. ایران نیز حدود ۵.۵ % نفت خام این کشور را تامین می‌کند و در واقع ششمین کشور تامین کننده نفت خام ژاپن است.»

این نشریه با اشاره به تلاش‌های جدی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای قطع داد و ستد و خرید نفت از ایران نوشت: «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن برای حفظ برجام در کنار اروپا قرار دارد اما در عین حال خواهان فاصله گرفتن زیاد از واشنگتن نیست.

به گزارش این منبع خبری، مقام‌های مطلع در دولت ژاپن اعلام کردند درحالی‌که وزارت خارجه آمریکا «کریستوفر فورد» نماینده خود در امور عدم اشاعه سلاح‌های اتمی را به توکیو فرستاده تا خرید نفت خام ایران از سوی ژاپن متوقف شود، اما دولت شینزو آبه هنوز در این زمینه تصمیمی اتخاذ نکرده است.

این درحالی است که توکیو امیدوار است واشنگتن را مجبور کند تا واردات نفت خام خود از ایران را ادامه دهد.

به نوشته این وبگاه، تحریم‌ها ممکن است واردکنندگان نفت ایران را مجبور کند بدون توجه به توکیو درباره تعامل با ایران تصمیم‌گیری کنند.

یک مقام ژاپنی گفت که این شرکت‌ها می‌توانند به طور داوطلبانه از ایران نفت خریداری کرده یا منابع جایگزین دیگری را در غرب آسیا پیدا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.