وی که در جلسه روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت سخن می‌گفت، ادامه داد: قابل فهم نیست که چگونه گزارشی از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، هیچ اشاره‌ای به اقدام واشنگتن در وضع مجدد تحریم‌های یکجانبه [علیه ایران] نکرده؛ موضوعی که نه تنها نقض فاحش تعهدات این کشور در برجام، که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی ادامه داد: گزارش دبیرکل صراحتا می‌گوید که ایران به طور بی قید و شرط به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند بوده و این موضوع نه تنها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که توسط دبیرخانه سازمان ملل هم تایید شده است. بر مبنای این گزارش، دبیرخانه هیچ مدرکی ندارد که خلاف این موضوع را نشان دهد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ مرتبط با برجام موظف است که هر ۶ ماه یکبار گزارشی از روند اجرای این قطعنامه را به شورای امنیت ارائه دهد.

وی در آخرین گزارش خود، بر ضمیمه «ب» این قطعنامه درباره فعالیت های موشکی و نقل و انتقال تسلیحات متمرکز شده و برای خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام تنها به ابراز تاسف اکتفا کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه از برجام خارج شده و وعده داده بود که تحریم های هسته ای علیه ایران را طی سه تا ۶ ماه اجرایی کند.

این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.