مادرش می‌گوید حس خیلی خوبی است که فرزندم برای ایران افتخار کسب کرده و باعث شادی هموطنانم شده است. عملکردش در این سه بازی نشان می‌دهد او به حق خودش رسیده و مقابل بهترین‌های جهان با شایستگی از دروازه کشورمان حفاظت کرده است.
پدرش هم با افتخار می‌گوید: «به دلم برات شده بود می‌تواند پنالتی را بگیرد. خوشحالم که پسرم باعث شادی مردم ایران شده و به او که افتخاری است برای ایران، می‌بالم.»
لابد متوجه شدید، صحبت از علیرضا بیرانوند است. جوانی که از هیچ به همه چیز رسید آن هم به لطف زحمت، تلاش، داشتن هدفی روشن و البته صداقت که همه را مجذوب خود کرده است.
دروازه‌بان شماره یک ایران حالا مرکز توجه دنیا شده است. رسانه‌ای نیست که حرف از مهار پنالتی رونالدو توسط او نزند در حالی که چند ماه قبل خیلی‌ها جمله «چیطوری کریس؟!» علیرضا را به سخره گرفتند. کم نبودند کسانی که مدعی شدند قیافه بیرانوند پس از گلزنی رونالدو مقابل ایران در جام جهانی روسیه دیدنی خواهد بود غافل از اینکه...
حالا با این مقدمه نسبتاً بلند و تاریخ‌سازی علیرضا بیرانوند توجه شما را به تازه‌ترین مصاحبه ما با دروازه‌بان خرم‌آبادی تیم ملی جلب می‌کنیم:

قبل از جام جهانی رو به دوربین تلویزیونی شوخی کردی و حرفی زدی که همه خندیدند، اما امروز...
لطف خدا بود و دعای پدر و مادر که کمک کرد تا این اتفاق بیفتد. کریستیانو رونالدو ۵ توپ طلا دارد و فوتبالیست بزرگی است. شاید بهترین بازیکن دنیا که واقعاً آن روز خواستم شوخی کنم، ولی بعد کم‌کم شروع شد.

همه شروع کردند به خندیدن و مسخره کردن؟
دقیقاً! هر چی می‌گفتم بابا «چیطوری کریس» یک شوخی بوده، اما به خرج کسی نرفت و کم‌کم خودم هم باورم شد باید در جام جهانی یک کاری کنم.

از کی دقیقاً؟!
یک ماه قبل از جام جهانی بود که به داش‌مصطفی قول دادم!

داش‌مصطفی؟!
بله، مصطفی سلیمانی دوست و وکیل خوبم که مثل برادرم است. او هم بعد از شوخی من خیلی حرص می‌خورد... یک وویس برایش فرستادم و گفتم داش‌مصطفی قول می‌دهم در جام جهانی و بازی با پرتغال کاری کنم که بعد از بازی همه بپرسند چطوری رونالدو؟!

جالب شد، یعنی پیش‌بینی می‌کردی پنالتی او را در جام جهانی بگیری؟
نه، بحث پنالتی و این حرف‌ها نبود. هدف این بود که به همراه همبازیانم جلوی گل‌زنی کریس رونالدو را بگیریم. او در دو بازی قبلی ۴ گل زده بود و خیلی هم انگیزه داشت گل پنجم خود را در جام جهانی روسیه بزند، اما به لطف خدا و تلاش همبازیانم جلوی این اتفاق گرفته شد.

می‌دانستی پنالتی را کدام سمت می‌زند؟
(با تواضع) شانسی گرفتم!

نه، این‌طوری هم نیست. رونالدو معمولاً پنالتی خراب نمی‌کند یا حداقل ما به یاد نداریم پنالتی هدر داده باشد.
خدا کمک کرد. خوشحالم و افتخار می‌کنم که ضربه پنالتی او را مهار کردم ولی...

ولی چی؟
شیرین‌ترین و در عین حال تلخ‌ترین شب زندگی‌ام را پشت سر گذاشتم. حیف شد. ما خیلی تلاش کردیم. خیلی زجر کشیدیم و آقای کی‌روش خیلی زحمت کشید و شبانه‌روز کادر فنی کار کرد و می‌توانستیم به دور بعدی صعود کنیم، ولی متأسفانه نشد. خیلی حیف شد!

تو ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کردی، اما تلافی آن را سر مرتضی پورعلی‌گنجی درآورد؟
(با خنده) بله، درست می‌گویید. پنالتی کریس را گرفتم و او عصبانیت خود را سر مرتضی خالی کرد! باید داور پاراگوئه‌ای او را اخراج می‌کرد. همه دنیا ضربه آرنج رونالدو را دیدند. داور در ویدئوچک هم دید، اما چرا فقط کارت زرد داد، نمی‌دانم! واقعاً نمی‌دانم چرا این تصمیم را گرفت.

و اگر رونالدو اخراج می‌شد، ما صعود می‌کردیم؟
شرایط خیلی فرق می‌کرد. تیم ما سراپا حمله بود و ۱۰ نفره شدن پرتغال می‌توانست خیلی کمک کند. شرمنده مردم و کی‌روش شدیم!

شرمنده کارلوس کی‌روش؟!
بله، او یک مربی خیلی خیلی بزرگ است. همه دنیا دیدند کارلوس کی‌روش چه تیمی ساخته است. افتخار می‌کنم شاگرد ایشان هستم و همگی دوست داشتیم با صعود به مرحله بعدی جام جهانی، جواب زحمات آقای کی‌روش را بدهیم که نشد. خیلی افسوس خوردم!

وای چه می‌شد اگر مهدی طارمی آن ضربه آخر را تبدیل به گل می‌کرد!
این جوری نباید نگاه کرد. مهدی از اول تا آخر بازی دویده بود. زحمت خود را کشید و نباید به خاطر یک ضربه او را ملامت کرد. خود مهدی طارمی هم نباید غصه بخورد. فراموش نکنید گل صعود ما به جام جهانی مقابل ازبکستان را همین طارمی زد. او یکی از بهترین‌های ما در جام جهانی روسیه بود.

البته مردم هم همین حرف‌های تو را می‌زنند. به این تیم باید افتخار کرد.
دست همه درد نکند. می‌خواستم دل این مردم با معرفت را شاد کنیم، ولی موفق نشدیم.

اتفاقاً موفق شدید. حالا همه منتظرند شما در جام ملت‌های آسیا قهرمان شوید.
ان‌شاءالله با کارلوس کی‌روش قهرمان آسیا می‌شویم. همین جا می‌گویم اگر ایشان تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تیم ملی بماند، ما را به مرحله بعد می‌رساند، شک نکنید!

راستی خبر داری پدر و مادرت هم مصاحبه و اعلام کردند به تو افتخار می‌کنند؟
دست پدر و مادرم را می‌بوسم. افتخار می‌کنم فرزند این دو انسان شریف و زحمتکش هستم و هرگز فراموش نمی‌کنم یک روستازاده هستم.

شنیدیم چند پیشنهاد خوب اروپایی به تو رسیده است.
من بازیکن پرسپولیس هستم و با این تیم تا سال ۱۴۰۰ قرارداد دارم. به بقیه خبرنگاران هم گفتم که فعلاً سر نخواستن من دعواست!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.