رویترز گزارش داد، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته فرعی سنا درباره تامین مالی وزارت خارجه گفت: در جریان گفت‌وگوهایمان به صورت کاملا شفاف و غیرمبهم اعلام کردیم که منظورمان از خلع سلاح هسته‌ای کامل چیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد برخی تحلیلگران امنیت ملی بابت توافق ۱۲ ژوئن با کیم جونگ اون‌، رهبر کره شمالی مواجه شد چراکه جزئیات اندکی در آن درباره اینکه پیونگ یانگ چگونه تاسیسات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را کنار خواهد گذاشت، وجود داشت.

پامپئو تاکید کرد او مذاکرات جاری با پیونگ یانگ را رهبری می‌کند اما درباره جزئیات سخنی به میان نیاورد.

او تاکید کرد: آنها این جلسه را می‌بینند.

در حالی که ترامپ اخیرا گفته است کره شمالی در روند بازگرداندن بقایای نیروهای آمریکایی مفقود شده در جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کره است، پامپئو گفت: هنوز هیچ یک از بقایای سربازان تحویل ایالات متحده نشده است.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا او خوش‌بین است که ایالات متحده بقایای این سربازان را در آینده‌ای نه چندان دور دریافت کند.

پامپئو همچنین گفت: او شاهد عقب‌نشینی جزئی چین درباره اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: برخلاف شش یا ۱۲ ماه گذشته شاهدیم که چین با قدرت قبل در مناطق بین مرزی اعمال قدرت نمی‌کند. البته در آن زمان شدت اجرای تحریم‌ها در بالاترین حد قرار داشت.

پامپئو همچنین درباره اظهارات ترامپ پس از نشست با اون که گفته بود کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای به حساب نمی‌آید مورد پرسش قرار گرفت چراکه این اظهارات از سوی تحلیلگران زیر سوال رفت و دموکرات‌ها آن را به تمسخر گرفتند.

با این حال پامپئو از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا دفاع کرد و گفت: ترامپ تهدید را با کاهش تنش کاسته است.

او افزود: گمان می‌کنم منظور او بسیار واضح بوده است. در حال حاضر ما از خطر کاسته‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.