the star گزارش داد، طبق گزارش‌های منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسیده است و برآوردها نیز حاکی است که رکورد حملات سایبری در سال آینده میلادی ۲۰۱۸ شکسته خواهد شد.

بدافزارها، باج‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده‌اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آن‌ها شده است.

همانطور که در اخبار گذشته اشاره شد، سالانه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت‌های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.

بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت‌های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی‌توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.

مدت‌هاست که روسیه بخاطر حملات سایبری هکرهای تحت حمایت دولت این کشور به زیرساخت‌های کشورهای دیگر در جهان متهم می‌شود. حالا به تازگی مقامات امنیتی کشور اوکراین مدعی شده‌اند که مجرمان سایبری در روسیه قصد دارد به شرکت‌های فعال در حوزه بانک و انرژی نفوذ یافته و اطلاعات ارزشمند و محرمانه آن‌ها را به دست آورند.

پیشتر نیز گزارش‌های منتشره حاکی از آن بود که اوکراین بارها مورد حملات سایبری روسیه قرار گرفته است. سرگئی دمیدیوک - پلیس ارشد امنیت سایبری اوکراین - درباره تلاش روسیه برای تخریب زیرساخت‌های این کشور می‌گوید: هکرها و مجرمان تحت حمایت دولت روسیه با انتشار بدافزار و باج‌افزارهای خطرناک قصد دارند در آینده‌ای نزدیک ترتیب حمله بزرگی را به زیرساخت‌های انرژی و بانکی اوکراین صورت دهند.

وی در ادامه افزود: پلیس اوکراین در حال تلاش و همکاری با مقامات امنیتی خارجی و بین‌المللی برای تشخیص و شناسایی دقیق هکرهاست؛ در ۹۹ درصد ردیابی‌هایی که تاکنون با همکاری دولت انگلستان و ایالات متحده آمریکا انجام شده است، ردپای روسیه به چشم می خورد.

 

باج‌افزار نوت پتیا (NotPetya) که به عنوان یک نسخه به‌روزرسانی شده نرم‌افزار مالیاتی در اوکراین آغاز بکار کرد، تاکنون میلیون‌ها رایانه را در صدها کشور مورد تهاجم قرار داده است که اوکراین از بزرگترین کشورهای قربانی بود. این باج افزار نوعی دیگر از بدافزار پتیا (Petya) بود و خسارات جبران‌ناپذیری را برای سازمان‌های مورد تهاجم خود در اوکراین بر جای گذاشت.

رابطه میان اوکراین و روسیه پس از برگزاری همه‌پرسی مبنی بر ضمیمه شدن منطقه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی تیره و تار شد و اوکراین همواره روسیه را به مناقشات سیاسی و جنگ‌های سایبری و تجاری متهم کرده است، این در حالیست که دولت روسیه تمامی این اتهامات را رد می‌کند.

کرملین در واکنش به این اتهام جدید هنوز پاسخی نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.