حجت‌الاسلام مسیح مهاجری در شورای اداری سمنان با بیان اینکه شهید بهشتی به نماز اول وقت اهمیت زیادی می‌داد، اظهار کرد: همین که صدای اذان بلند شد آیت‌الله بهشتی برای نماز رفت به فضای بازی که در حیاط دفتر حزب بود تا نماز را بخواند.

وی با توصیف نماز آیت الله بهشتی به نمازی دیدنی افزود: آیت‌الله بهشتی به نماز ایستاد و خیلی از اعضای هم به ایشان اقتدا کردند. البته من این نماز آخر شهید بهشتی نتوانستم حاضر شوم و با شهید دکتر باهنر نماز را در اتاق ایشان خواندم.

این جانباز حادثه تروریستی ۷ تیر خاطرنشان کرد: آن روز چند نفری از سپاه آمده بودند که از شهید باهنر بخواهند برای سخنرانی به جبهه برود و من را واسطه قرار داده بودند برای همین وقت نماز من به اتفاق چند نفر از بچه‌های سپاه پیش شهید باهنر رفتیم.

وی ادامه داد: بچه‌های سپاه به شهید باهنر گفتند آیت‌الله بهشتی، هاشمی و... به جبهه آمده و برای رزمندگان سخنرانی کردند بهتر است که شما هم برای سخنرانی تشریف بیاوریند.

مهاجری یادآوری کرد: وقت نماز ما هم به اتفاق دوستانی که حضور داشتند در همان اتاق نماز مغرب و عشاء را به شهید باهنر اقتدا کردیم و دیگر به نماز آیت‌الله بهشتی در حیاط حزب نرسیدیم.

وی با بیان اینکه من به اتفاق آقای درخشان مسوول مالی حزب با شهید باهنر خداحافظی کردیم و برای شرکت در جلسه حزب رفتیم گفت: شهید باهنر خیلی خسته بود برای همین آقای درخشان به ایشان گفت شما خسته‌اید و چشماهیتان از بی‌خوابی سرخ شده بهتر است برای جلسه نیایید برای همین شهید باهنر با ما خداحافظی کرد و ما برای شرکت در جلسه رفتیم.

وی به لحظه ورود خود به جلسه اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که ما وارد جلسه شدیم آیت‌الله بهشتی داشت درباره رئیس‌جمهور آینده صحبت می‌کرد ایشان بعد از چند لحظه گفت باید تلاش کنیم که رئیس‌جمهور بعد از بنی‌صدر مهره آمریکا نباشد.

مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی اضافه کرد: درست بعد از این جمله بود که فضای جلسه دگرگون و همه چیز زیر و رو شد.وی با بیان اینکه من در حین وقوع حادثه صدایی نشنیدم افزود: گویا صدای انفجار فراتر از آن بوده که بوسیله گوش شنیده شود یا لااقل من نشنیدم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه من زیر آوار مانده بودم افزود: در زیر آوار انفجار صداهایی از اعضای حزب بعد از انفجار می‌شنیدم برخی زیارت عاشورا را زمزمه می‌کردند برخی از خداوند کمک می‌خواستند، برخی کلام قرآن را می‌خواندند.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران حادثه به شهید باهنر که بلافاصله به آنجا برگشته بود سپرده می‌شود افزود: من آنجا بودم که چند نفری سراغم آمدند و گفتند ایشان یک روحانی است. معلوم بود که از افراد بیرون هستند و نیروهای حزب را نمی‌شناسند.

مهاجری با بیان اینکه من به آنها گفتم از آیت‌الله بهشتی چه خبر؟ ادامه داد: جایی که شهید بهشتی آنجا نشسته بود را به آنها نشان دادم و از آنها خواستم بروند سراغ ایشان.

وی با اشاره به کینه‌های دشمنان از شهید بهشتی گفت: من علاقه زیادی به ایشان داشتم و ۱۰ سال پیش از انقلاب و در همه دو و نیم سال بعد از انقلاب با ایشان در ارتباط نزدیک بودم.وی با اشاره به علاقه قلبی مردم به آیت‌الله بهشتی افزود: ارادت مردم به ایشان به حدی بود که اجازه ندادند پیکر مطهر ایشان در روز تشییع به خاک سپرده شود و لذا پیکر ایشان بعدتر و در خلوت به خاک سپرده شد.

مسیح مهاجری با بیان اینکه شهید به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد بیان کرد: ایشان اعتقاد داشت که باید انسان در پست و جایگاهی قرار بگیرد که سزوار آن است.وی به ماجرای پذیرش ریاست دیوان عالی کشور از سوی شهید بهشتی اشاره و تصریح کرد: آن روز که نزد امام رفت از ایشان پرسیدم برای چه کاری نزد امام می‌روید که فرمودند احتمالا می‌خواهند پیشنهاد ریاست دیوان عالی را به من پیشنهاد دهند.

مهاجری با بیان اینکه از ایشان پرسیدم جواب شما به این پیشنهاد چیست ادامه داد: شهید بهشتی فرمودند برنامه من این است که به قم بروم و با کار در حوزه برای انقلاب کادرسازی کنیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه به ایشان گفتم یعنی به امام نه می‌گویید افزود: شهید بهشتی فرمودند به امام می‌گویم تنها در صورتی که بفرمایید پذیرش این پست برای شما واجب عینی است خواهم پذیرفت.

وی با بیان اینکه وقتی آیت‌الله بهشتی برگشت ماجرا را از ایشان پرسیدم ادامه داد: آیت‌الله بهشتی فرمودند که امام فرموده من هم دوست دارم به قم بروم و در حوزه مشغول شوم. لذا شما پذیرش ریاست قوه بر شما واجب عینی است و باید این مسوولیت را بپذیرید.

این جانباز حادثه تروریستی ۷ تیر ادامه داد: شهید بهشتی گفتند تنها یک شرط برای امام گذاشتم و گفتم باید آیت‌الله اردبیلی را هم به عنوان همکار من انتصاب کنید تا ایشان به عنوان دادستان همکار من باشند تا ایشان حکم‌ها را صادر کند.

وی با بیان اینکه مدیران امروز اکثرا چهارچنگولی به پست‌ها می‌چسبند و رها نمی‌کنند گفت: این روحیه گریز از مسوولیت در اول انقلاب بسیار وجود داشت اما امروز خیلی‌ها افراد را واسطه می‌کنند که به یک مقام برسند و بعد چهارچنگولی به آن می‌چسبند حتی اگر شایسته آن مقام نباشند.

مسیح مهاجری با بیان اینکه بهشتی معتقد بود اگر کسی بهتر از ما باشد باید کارها را به او واگذار کنیم و از پذیرش مسوولیت اجتناب کنیم افزود: شهید بهشتی در دادن مسوولیت‌های داخل حزب جمهوری اسلامی نیز همین حساسیت را داشتند و می‌گفت اگر کسی هم‌ردیف ما هم باشد باید مسوولیت را به بسپریم.

وی به ماجرای انتخاب نخست‌وزیر از سوی حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: شهید بهشتی فرمودند در انتخاب نخست‌وزیر باید دنبال کسی باشیم که بیشترین امتیاز را داشته باشد نه اینکه حتما عضو حزب جمهوری اسلامی باشد کما اینکه بعد هم به نخست‌وزیری شهید رجایی رسیدند که عضو حزب جمهوری اسلامی نبود.

وی با انتقاد از عدم توجه به اندیشه‌های شهیدانی همچون بهشتی گفت: همه یادی که از بهشتی می‌شود خلاصه شده در همین چند عکس و تصویری که در سالروز ۷ تیر و هفته قوه قضاییه به در و دیوار ادارات می‌چسبانند.وی بر لزوم توجه بیشتر به اندیشه‌های آیت‌الله بهشتی تاکید و خاطرنشان کرد: قدرت عرصه فریبنده‌ای است و مرد می‌خواهد که در این عرصه وارد شود و نلغزد.

مسیح مهاجری با بیان اینکه شهید بهشتی حقیقتا شیفته خدمت بود نه تشنه قدرت گفت: من از ۱۰ سال پیش از انقلاب و در همه سال‌های بعد انقلاب تا روز شهادت با ایشان بودم و گواهی می‌دهم که آیت‌الله بهشتی در این گفتار خود صادق بود که ما شیفته خدمتیم نه تشنه قدرت.وی با بیان اینکه قدرت به شدت فریبنده است افزود: امروز هستند کسانی که در ظاهر ادای سادگی در می‌آورند اما در تهران و دماوند و شمال و ...ویلا دارند.

مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: نمی شود در قصر و ویلا بنشینیم و بعد مردم را به ساده زیستی دعوت کنیم. مدیر جمهوری اسلامی باید در عمل ساده زیست باشد نه در گفتار.

وی با بیان اینکه امروز مسوولان در اغلب موارد تشنه قدرت‌اند گفت: این دعواهای سیاسی نیز به دلیل همین است که تشنه قدرتند نه شیفته خدمت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.