سفیر ایالات متحده آمریکا نزد سازمان ملل که برای دیدار با مقامات هندی به دهلی‌نو سفر کرده است، به شبکه ان‌دی‌تی‌وی این کشور گفت لازم است که هند درباره «رابطه‌ای با ایران بازنگری کند»، وی همچنین گفت که در دیدار روز گذشته‌اش با نخست‌وزیر هند درباره کاهش واردات نفت از ایران «گفتگویی سازنده‌» داشته است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا نزد سازمان ملل در این گفتگوی تلویزیونی گفت:‌ «همگی ما باید درباره اینکه چه کسی را برای تجارت انتخاب می‌کنیم، دوباره فکر کنیم. من به عنوان یک دوست فکر می‌کنم که هند نیز باید تصمیم بگیرد که آیا [ایران] کشوری است که می‌خواهد به تجارت با آن ادامه دهد. بله، من با نخست‌وزیر مودی چنین گفتگویی داشتم. یک گفتگوی سازنده بود.»

پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، دولت ایالات متحده تلاش دارد کشورهای دیگر را به توقف واردات نفت از ایران وادارد. دو روز پیش بود که یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرد که همپیمانان ایالات متحده باید تا ماه نوامبر واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

نیکی هیلی، در بخش دیگری از گفتگوی خود با ان‌دی‌تی‌وی گفت: «فکر می‌کنم که برای آینده هند، آینده منابع، باید [بقیه کشورهای جهان] را به بازنگری در روابط‌شان با ایران ترغیب کنیم.»

در دور پیشین تحریم‌های اعمالی علیه ایران - پیش از برجام - هند یکی از معدود کشورهایی بود که از ایران نفت وارد می‌کرد. اما سطح واردات نفت دهلی‌نو از تهران به خاطر در تنگنا قرار گرفتن کانال‌های حمل و نقل، بیمه و بانکی بر اثر تحریم‌های اروپایی‌ها و آمریکا به شدت محدود شده بود.

آمریکا طی ماه‌های اخیر به شدت تلاش دارد با ایراد اتهامات متعدد علیه ایران، ضمن افزایش فشار روانی علیه کشورمان، دیگر دولت‌های جهان را به همراهی با تحریم‌های ضدایرانی جدید ایالات متحده وادارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.