در ادامه این مقاله آمده است: شروع جنگ آمریکا علیه ایران چیزی نیست که واقعا متیس همانند بسیاری از رهبران نظامی ارشد آمریکا خواهان آن باشند. تنها مقامات غیرنظامی ترامپ به طور خاص جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید به طور فزاینده بر جنگ علیه ایران تاکید دارند. برای نمونه جان بولتون معتقد است که تنها راه تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تغییر حکومت از طریق بمباران کردن این کشور است.

نویسنده معتقد است، از زمانی که جان بولتون به پست مشاور امنیت ملی دست یافته است مشاوران میانه رو را برکنار و تندرویانی همچون فرد فلیتز تحلیلگر سابق سیا و کارمند یکی از مراکز امنیتی ضد مسلمان را جایگزین کرده است. جان بولتون در سال 2015م. در مقاله ای در نیویورک تایمز به عنوان « راه توقف بمب ایران، بمباران ایران» نوشت: در مورد تقابل نظامی آمریکا با تهران؛ حقیقت تلخ این است که تنها اقدام نظامی مانند حمله اسرائیل به راکتور عراق ( 1981) و راکتور سوریه ( که توسط کره شمالی ساخته شده بود) می توانست جلوی دستیابی ایران به توانمندی هسته ای را بگیرد.

اما این مسئله بدین معنا نیست که جیمز متیس موافق سیاست های ایران است. وی در گذشته همانند بسیاری از تفنگداران در واکنش به بمباران سربازخانه نیروی دریایی آمریکا در بیروت از سوی نیروهای مورد حمایت ایران مواضع تندی اتخاذ کرد. در دوران باراک اوباما، هنگامی که از وی در مورد سه تهدید بزرگ امنیتی آمریکا سوال شد؛ در پاسخی کوتاه « ایران، ایران، ایران» داد. ماتیس همواره در انتقاد از ایران از عبارت« نفوذ بدخواهانه» استفاده کرده است.

نویسنده معتقد است محکومیت اقدامات ایران و جنگ با این کشور دوچیز متفاوتی هستند. در سال 2011م. هنگامی که جیمز متیس به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا ایفای نقش می کرد وی در واکنش به یک پاورپوینت مفصل به تشریح برنامه چگونگی حمله به جمهوری اسلامی ایران توسط نیروی دریایی آمریکا با جنگنده های F/A-18 Hornets، واکنش نشان داد و این خوش بینی حمله هوایی را رد کرد. نگرانی های متیس در طی سالهایی که وی وزیر دفاع شده و از زمان انتصاب جان بولتون به مشاور امنیت ملی افزایش پیدا کرده است. در حالی که متیس خواهان مقابله با نفوذ ایران است اما وی در ارزیابی اخیر وزارت دفاع از وضعیت نظامی آمریکا و تهران، نگرانی خود را در مورد جنگ با این کشور بیان کرده است.

بر طبق گزارش دسامبر Rand Cope ، آمریکا به 21 اسکادران ( گردان هوایی) جنگنده نیروی هوایی، 5 اسکادران جنگنده های نیروی دریایی، 4 اسکادران نیروی دریایی، 3 نفربر زرهی، کشتی های جنگی، کشتی های تدارکات، هواپیمای تدارکات و توپخانه های زمین به هوا برای شکل گیری یک جنگ بزرگ با ایران ، نیاز دارد. به تعبیر دیگر آمریکا برای جنگ با ایران به نیمی از اسکادران جنگنده های هوایی خود نیاز دارد.

یکی از افسران بازنشسته نیروی هوایی آمریکا گفت: « نزدیک به 30 درصد از جنگنده های نیروی هوایی توانایی ماموریت ندارند و آن ها با کمبود خلبانان باتجربه روبرو هستند.». در سال 2016م. دانیل آلین معاون رئیس ستاد ارتش تایید کرد که تنها یک سوم نیروهای آمریکا از سطح قابل قبول آمادگی برخوردار هستند. در سال 2016م. جان پاکستون گزارش داد که نیمی از واحدهای نیروی دریایی آمریکا از کمبود پرسنل، تجهیزات و آموزش رنج می برند.

رابرت فارلی یک متخصص امنیت ملی دانشگاه پترسون معتقد است: « هیچ سوالی در مورد این که آمریکا می تواند زیرساخت های نظامی و هسته ای ایران را نابود کند وجود ندارد. نیروی دریای و هوایی آن ها با وجود سیستم های دفاعی آسیب خواهند دید. اگر چه ممکن است قادر نباشیم که توانمندی های موشک بالستیک آن ها را نابود کنیم ولی می توانیم آن ها را به عقب برگردانیم.» وی افزود: « با توجه به امکانات موجود در فردو و نطنز ما مجبور هستیم تا از بمب افکن های بی 2 و هواپیمای بدون سرنشین مسلح به مهمات عظیم استفاده کنیم.»

نویسنده معتقد است که درپایان عملیات هوایی، اگر چه توانمندی هسته ای و نظامی ایران ضربه خواهد دید اما نگرانی برنامه ریزان ارشد نظامی این است که لشکرکشی آمریکا پایان جنگ نیست بلکه آغاز آن است.

ژنرال جیمز دابیک بازنشسته ارتش در موسسه مطالعات جنگ و استاد پیشین در برنامه مطالعات امنیتی دانشگاه جرج تاون و یکی از متفکران استراتژیک ارتش استدلال کرد که جنگ آمریکا به ایران ؛ تنها به حمله آمریکا یا واکنش های فوری ایران محدود نخواهد بود. تهران تسلیم ما نخواهد شد. ما نباید به جنگ با ایران برویم و فکر کنیم از این طریق آن ها تسلیم ما خواهند شد. القاعده و طالبان تسلیم ما نشدند. دشمنان تسلیم ما نخواهند شد. آن ها معتقدند که با جنگ هوایی علیه ایران می توانند زمینه فروپاشی نظام ایران را فراهم کنند.هیچ دلیلی وجود ندارد که جنگ به سبک عراق بتواند منجر به تغییر حکومت ایران شود. »

فارلی گفت: « حتی یک تهاجم تمام عیار و عدم استفاده از نیروی زمینی منجر به سرنگونی حکومت ایران نخواهد شد. در حالی که ارتش ایران طی این حمله خسارت می بیند اما حمله آمریکا تنها زمینه تعمیق و گسترش درگیری را فراهم خواهد کرد.» وی افزود: « شکل گیری و اجرای استراتژی خروج از جنگ احتمالا دشوارترین کار ما خواهد شد. اگر چه آمریکا از توانمندی متعارف برتری برخوردار است اما ایران در زمینه غیرمتعارف توانایی گسترده ای دارد. اما ایران از حملات ناگهنی، و استفاده از حزب الله علیه اسرائیل و گزینه های دیگر در یک دوره زمانی طولانی علیه امریکا استفاده خواهد کرد. همه این موارد باید فاکتور گرفته شود که اگر حتی ما بتوانیم قابلیت هسته ای آن ها را نابود کنیم باید از خود بپرسیم که آیا ارزشش دارد یا خیر؟ . در واقع این سوال همچنان توسط افسران ارشد نظامی به طور خاص جیمز متیس وزیر دفاع در جلسات خصوصی مطرح می شود.

نویسنده در پایان تاکید دارد، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا درحالیکه از حلقه درونی پرزیدنت دونالد ترامپ دورتر می شود، ماموریتی مشخص تر پیدا می کند؛ جلوگیری از جنگ آمریکا علیه ایران.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.