قطر امروز جمعه در دیوان دادگستری بین المللی لاهه، امارات متحده عربی را به نقض حقوق بشر شهروندان قطری ساکن این کشور متهم کرد.

وکیل قطر در دیوان دادگستری بین المللی اعلام کرد امارات متحده عربی با ایجاد فضای رعب و وحشت در بین شهروندان قطری ساکن این کشور سبب جدایی خانواده ها و رنج های فراوان آنها شده است.

لرد پیتر گلداسمیت، وکیل انگلیسی قطر گفت «تعداد زیای از قطری های ساکن امارات در ترس دائم و تهدید به اخراج از این کشور زندگی می کنند.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع کردند. این کشورها قطر را به تامین مالی ترویسم و حمایت از ایران متهم کردند و با وجود رد این اتهامات از سوی دوحه، تدابیر تنبیهی ضد قطر به اجرا گذاشتند.

گلد اسمیت به این دیوان گفت از جمله محدودیت هایی که برای خانواده های قطری اعمال شده است، خطوط تلفنی است که امارات برای کمک به قطری ها اختصاص داده بود که در واقع مربوط به پلیس ابوظبی بود.

به گفته وی قطری ها از بیم اقدامات تلافی جویانه، به شدت می ترسیدند از این تلفن ها استفاده کنند. وی همچنین مشکلاتی را که برای سفر کردن قطری های ساکن امارات به وجود آمده است، محکوم کرد و گفت یک قطری ساکن امارات که نیاز به معالجات پزشکی مداوم در بیروت دارد هر بار که به بیروت می رود ممکن است نتواند نزد خانواده اش در امارات بازگردد.

قطر از این دیوان درخواست کرده است ترتیبی اتخاذ کند که امارات نقض حقوق بشر قطری های ساکن در امارات را هرچه سریعتر متوقف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.