«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ۲ روز پس از تأکید «جان بولتون» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا بر ادامه اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، به این سیاست غرب واکنش نشان داد.

جان بولتون چهارشنبه گذشته در حالی که طعم میزبانی گرم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را چشیده بود، اعلام کرد که نظر آمریکا در قبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه و ادامه اعمال تحریم‌هایی که به خاطر همین اقدام روسیه، به روس‌ها تحمیل شد، تغییری نکرده است.

آمریکا و متحدانش در اروپا، پس از مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی زمستان ۱۳۹۲ در شبه‌جزیره و جدا شدن این منطقه راهبردی از اوکراین بحران‌زده، روسیه را به تجاوز به سرزمین یک کشور اروپایی متهم کرده و تحریم‌هایی علیه روس‌ها اعمال کردند؛ تمرکز این تحریم‌ها روی صادرات مواد غذایی به روسیه بود.

آنطور که اینترفاکس گزارش داده، لاوروف امشب به این موضع تجاری خصمانه اروپایی‌ها و آمریکا در قبال کشورش واکنشی تند نشان داد و گفت: «برای ما اهمیت ندارد که تحریم‌های غرب، براشته نشد؛ ما مقابله به مثل می‌کنیم.»

وی افزود: «ما تحریم را فرصت شمرده و از آن برای تقویت اقتصاد خود بهره می‌جوییم.»

سرگئی لاوروف به تجاربی که روس‌ها از تحریم به دست آورده‌اند هم پرداخت و گفت: «از تحریم‌ها آموختیم که نمی‌توان به غرب به عنوان منبعی قابل اطمینان برای واردات تکنولوژی و کالاهای مصرفی، تکیه کنیم.»

وزیر خارجه روسیه به یکی دیگر از محورهای تقابل کشورش با غربی‌ها یعنی پناه دادن مسکو به «ادوارد اسنودن» رئیس سایت افشاگر ویکی‌لیکس هم پرداخت و به صراحت گفت که روسیه وی را اخراج نمی‌کند و این اسنودن خواهد بود که در خصوص محل اقامتش، تصمیم می‌گیرد؛ لاوروف تأکید کرد که مسکو به هیچ وجه در خصوص سرنوشت اسنودن با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مذاکره نکرده است.

لاوروف به حمایت روسیه از یک شخص دیگر هم پرداخت؛ این شخص البته آنطور که لاوروف گفت، به خاطر شخصیت حقوقی و جایگاهش در تثبیت صلح در غرب آسیا مورد حمایت نظامی روسیه بوده است.

وزیر خارجه روسیه در خصوص حمایت از «بشار اسد» سخن می‌گفت و تصریح کرد: «ما به خاطر علاقه به بشار اسد از سوریه دفاع نکردیم بلکه این کار را به خاطر دفاع از کل منطقه در برابر تروریسم انجام دادیم.»

لاوروف به روابط روسیه و آمریکا هم پرداخت و گفت که برخی از موضوع دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا، به عنوان دستاویزی برای تخریب روابط دوجانبه استفاده می‌کنند.

رقبای سیاسی ترامپ یعنی دموکرات‌ها می‌گویند که روسیه کمپینی اینترنتی علیه کاندیدای آنها یعنی «هیلاری کلینتون» برپا کرده بوده و حتی با هک کردن ستاد انتخاباتی کلینتون، اطلاعاتی ذی قیمت علیه وی را به دست آورده و چند روز پیش از انتخابات، در فضای مجاری منتشر کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.