سانا گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه چهار تلویزیون انگلیس تاکید کرد: این مردم سوریه هستند که باید درباره آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند، آنها علاقه‌ای ندارند فجایعی شبیه به آنچه طی دهه‌های اخیر در کشورهای خاورمیانه و خاور نزدیک رخ داده به ویژه حمایت آمریکا از تروریست‌ها در افغانستان و حمله به عراق و لیبی تکرار شوند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اقدامات گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مانع از اجرای کامل توافقنامه کاهش تنش در جنوب سوریه شده است، اظهار داشت: روسیه هرگز تا پایان سال ۲۰۱۸ نیروهای خود را از سوریه خارج نخواهد کرد و روند خروج نیروهای روس از سوریه به روند حوادث و تحولات در سوریه بستگی دارد.

لاوروف در ادامه گفت: روسیه پایگاه‌های نظامی گسترده در سوریه ندارد بلکه تنها دو سایت دارد که کشتی‌ها و هواپیماهای این کشور را در خود جای داده است و ماندن آنها در آنجا ممکن است زمانی مفید باشد.

این مسئول روس درباره تصمیم برای توسعه دایره اختیارات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد: این تصمیم به شدت معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی را نقض می‌کند و مسکو برای اصلاح این وضعیت تلاش می‌کند.

وی افزود: تصمیم مذکور در کنفرانس دوره‌ای سازمان منع تسلیحات شیمیایی مطرح خواهد شد و اگر این وضعیت اصلاح نشود، فکر می‌کنم روزهای باقی مانده از عمر این سازمان به شماره بیفتد و دیگر سازمانی جهانی نخواهد بود.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اطمینان دارد یا نه، گفت: تا همین اواخر ما اعتمادمان را حفظ کرده بودیم اما این سازمان دو روز قبل که انگلیس و برخی کشورهای دیگر نشستی ویژه این سازمان برگزار کردند، به شکلی جدی به بازی گرفته شد، این مساله به طور نهایی بررسی نشده و این راه بسیار خطرناک است.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: هنگام برگزاری این نشست ویژه و تصمیم‌گیری، انواع بازی‌ها به کار گرفته شدند، به عنوان مثال بلیت‌های سفر نمایندگان کشورهای کوچکی که در لاهه نمایندگی نداشته و توان پرداخت هزینه‌های اقامت در هتل‌ها و دیگر هزینه‌های روزانه را نداشتند، خریداری شدند.

وی تاکید کرد: اینکه کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کنند، نشان می‌دهد که مسکو نمی‌تواند به غرب اعتماد کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: روسیه درخواست لغو تحریم‌ها را نداده است زیرا این مشکل ما نیست بلکه مشکل آنهایی است که چنین تحریم‌هایی را در پیش گرفته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.