سرگئی لاوروف، ‌وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با کانال چهار تلویزیون انگلیس گفت: امکان اینکه انگلیس شواهد و مدارک پرونده حمله به سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روسی در خاک خود را از بین ببرد رد نمی‌کند و همچنین نسبت به مواضع اخیر کشورهای غربی در ارتباط با سازمان منع تسلیحات شیمیایی واکنش نشان داده و آنها را متهم کرد به اینکه "تمامی انواع حقه‌ها" را برای تغییر قوانین سازمان منع تسلیحات شیمیایی به کار گرفته‌اند.

لاوروف در این مصاحبه که در شهر مسکو انجام داد، همچنین تاکید کرد که مواردی از "نقض" کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی وجود داشته و چنانچه این تصمیم اصلاح نشود، "عمر سازمان به شماره خواهد افتاد و دست‌کم به عنوان یک سازمان جهانی دیگر مطرح نخواهد بود".

لاوروف آمریکا،‌ انگلیس و اتحادیه اروپا را متهم کرد به اینکه همیشه معتقدند این روسیه است که بدون هیچگونه مدرکی گناهکار است.

او تاکید کرد: از نظر من حاکمیت قانون به این معنی است که تا وقتی که گناهی ثابت نشود شما نمی‌توانید کسی را مجازات کنید و این همان اتفاقی است که در پرونده اسکریپال افتاد.

لاوروف درباره وضعیت مربوط به حمله به اسکریپال و دختر با ماده اعصاب گفت: کل این وضعیت خیلی عجیب به نظر می‌رسد.

او خاطر نشان کرد: تناقض‌های مربوط به وضعیت اسکریپال‌ها خیلی آزاردهنده است. ما هرگز امکان دسترسی کنسولی به این شهروندمان را پیدا نکردیم که این به نوعی نقض همه کنوانسیون‌های بین‌المللی و روابط دیپلماتیک و کنسولی محسوب می‌شود. ما هرگز توضیح روشنی از بابت اینکه چرا به عمه یولیا اسکریپال یا خواهرزاده ویزا داده نشد، دریافت نکردیم.

لاوروف گفت: به نظر می‌رسد که نوعی عملیات منسجم نابودی فیزیکی شواهد و مدارک در کار است نظیر حذف سریع نیمکت‌های پارکی که در آن حمله رخ داد و البته ویدئوی زمانی که ماموران ویژه یا پلیس در پوشش‌های ویژه خود برای بررسی این نیمکت به آنجا رفتند، اما دیدیم که کسانی بدون پوشش محافظتی در آنجا پرسه می‌زنند.

لاوروف درباره اینکه آیا دولت انگلیس را متهم به سرپوش گذاشتن بر شواهد و مدارک می‌کند گفت: تا زمانی که آنها به ما اطلاعات روشنی ندهند من چنین چیزی را کنار نمی‌گذارم.

لاوروف اظهار داشت: مطمئنا انگلیس از اتفاقی که افتاده نفع سیاسی برده است. این وضعیت جالبی است که یک کشور که در شرف ترک اتحادیه اروپا است سیاست اتحادیه اروپا درباره روسیه را تعیین می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: ادعاهای مربوط به مداخله روسیه در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای از بین بردن روابط آمریکا و روسیه مورد استفاده قرار گرفت.

او گفت: نحوه تعامل رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه قبلی آمریکا با این وضعیت "در حد یک فرد بالغ نبود و خیلی بچه‌گانه بود" زیرا او از تبادل مدارکی که ظاهرا توسط بازرسان کشف شدند، خودداری کرد.

لاوروف در عین حال این ادعا که کشورش "مدارکی رسوا کننده" علیه دونالد ترامپ دارد رد کرد و گفت: این اتهام‌ها که بدون مدرک لازم هستند بسیار شرم آورند. من واقعا نمی‌دانم که مردم تا چه حد می‌توانند چیزهایی را ابداع کنند.

او اظهار داشت که ادعاها درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا "تجلی یک مناقشه عمیق داخلی است زیرا بازندگان این انتخابات شجاعت اینکه باختشان را در انتخابات بپذیرند ندارند".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.