اسپوتنیک گزارش داد، ترکیه در واکنش به درخواست آمریکا برای توقف تجارت نفت با ایران اعلام کرد ناچار نیست مطابق تصمیمات یک جانبه آمریکا درباره ایران عمل کند بنابراین این کشور، تجارت با همسایه‌ و تامین‌کننده بزرگ نفت خود را متوقف نخواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، این اظهارات را روز جمعه پس از این‌که کاخ سفید تهدید کرد شرکای تجاری ایران را در صورتی که واردات نفت‌شان را تا چهارم نوامبر متوقف نکنند مجازت خواهد کرد، عنوان کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: این حقیقت که ما متحد هستیم به معنای آن نیست که بایستی از همه تصمیمات یا همه آنچه که آمریکا کلمه به کلمه می‌گوید اطاعت کنیم.

پنج‌شنبه گذشته نیز رسانه‌ها به نقل از سونجای سودهیر، یکی از مقامات وزارت نفت هند نوشتند: دهلی نو تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد و به حقوق خود برای نادیده گرفتن درخواست‌های آمریکا پایبند می‌ماند.

تنش‌ها میان ایران، شرکای تجاری این کشور و آمریکا از هشتم ماه مه که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خروج این کشور از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را اعلام و تهدید کرد تهران را هدف دور تازه‌ای از تحریم‌ها قرار می‌دهد به میزان چشمگیری افزایش یافته است. وی همچنین اعلام کرده است آمریکا شرکت‌های خارجی که با ایران معامله می‌کنند را تحریم خواهد کرد. رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش به تصمیم ترامپ در بیانیه مشترکی مخالفت خود را ابراز کردند.

ترکیه نیز از این اقدام انتقاد کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، به دنبال خروج آمریکا از برجام اعلام کرد: آمریکا بازنده خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.