تاس گزارش داد، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اظهار کرد: در جریان آخرین نشست فوق‌العاده کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که روز ۲۵ مه در وین برگزار شد و اولین نشست پس از خروج آمریکا بود، طرف ایرانی خواستار برگزاری نشستی در سطح وزیران امور خارجه شد.

اولیانوف ادامه داد: بر اساس برجام اگر چنین درخواستی مطرح شود هماهنگ‌کننده‌ها که در اینجا اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده را دارد، باید تضمین کند که چنین نشستی برگزار می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: اگرچه یافتن تاریخی که مناسب تمامی پنج وزیر امور خارجه (طرف برجام) باشد، ساده نیست اما این مساله کماکان تحت بررسی قرار دارد. هنوز مشخص نیست که این جلسه چه زمانی برگزار خواهد شد اما باید انجام شود.

این مقام روس افزود: اول از همه و مهمترین موضوع این است که ایرانی‌ها به دنبال اقداماتی هستند که اعضای باقیمانده برجام می‌توانند به معنای واقعی برای جبران خروج آمریکا از این توافق انجام دهند. در اینجا وضعیت خاصی وجود دارد چرا که در صورت نبود تحریم‌های فرامرزی آمریکا، برجام می‌توانست بدون مشارکت آمریکا به راحتی اجرا شود.

وی تاکید کرد: این یک مساله مهم است و موجب می‌شود تلاش‌های دیگر کشورها با هدف حفظ توافق هسته‌ای با مشکل مواجه شود. آینده میزان موفقیت آنها را نشان خواهد داد.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با تاکید بر اینکه حفظ برجام بسیار حائز اهمیت است، گفت: برجام به سبک خودش توافقی فوق‌العاده، اما بسیار شکننده است. اگر برجام ادامه یابد تمامی نگرانی‌های ما نسبت به برنامه هسته‌ای ایران از بین خواهد رفت زیرا اگر ما پروتکل الحاقی به توافقات پادمانی را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا کنیم، می‌توانیم به گونه‌ای موثر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بدون نیاز به هیچ توافق مضاعفی کنترل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.