محمد حسین مقیمی در جلسه شورای برنامه ریزی استان با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و شرایطی که آمریکا بعد از بیرون رفتن از برجام برای ما ایجاد کرده است، مهمترین موضوع درک شرایط فعلی برای ماست. ما به عنوان مدیران ارشد استان باید بدانیم در چه شرایطی قرار داریم و با توجه به آن تصمیم بگیریم و عمل کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور گفتند می‌توانیم با آمریکا کنار بیاییم و با ذلت به سمت پذیرش دیدگا‌ه‌های آمریکا برویم یا اینکه می‌توانیم شرایط را نپذیریم و همان روال قبل  را پیش بگیریم و اختلافات را ادامه دهیم و بر سطح توقعات مردم بیفزاییم، اما راه سومی نیز وجود دارد و آن این است که شرایط آمریکا را نپذیریم و به مقاومت بیشتر بها دهیم.

استاندار تهران تاکید کرد: در این راه می‌توانیم از امکانات کشور بهره بگیریم تا بتوانیم دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و قانون اساسی را محقق کنیم.

مقیمی با تاکید بر اینکه باید شرایط را بشناسیم و درست تصمیم‌گیری کنیم گفت: با وحدت کلمه و توجه به دیدگاه‌ها می‌توانیم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم و این شرایط اقتصادی که بر ما تحمیل شده را مدیریت کنیم. این شرایط را در زمان جنگ نیز داشتیم اما در آن زمان امکانات ما به اندازه امروز نبود ما در آن زمان تولید برق نداشتیم و انرژی در سطح بسیار پایینی برایمان موجود بود. همچنین آب‌ها را نمی‌توانستیم در پشت سدها ذخیره کنیم و کارخانجاتمان اکثرا مونتاژ قطعات انجام می‌دادند و اینها درصد کمی از نیازهای کشور را تامین می‌کرد. شرایط مطلوبی در زمان جنگ در زمینه صنعت در کشور وجود نداشت و خیلی از مواد مصرفی ما از خارج از کشور تامین می‌شد اما امروز در شرایط بهتری هستیم. بنابراین باید برای کار ارزش قائل شویم و از سرمایه‌هایمان حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه نباید با طولانی شدن پروسه مجوزها جلوی کار و سرمایه‌گذاری را بگیریم گفت: دقت کنید با گزارش‌هایتان جلوی اقدامات را نگیرید اجازه دهید سرمایه‌گذاری کلان در کشور به بهره‌برداری برسد. ما می‌توانیم جلوی زیاده‌خواهی‌های ترامپ را بگیریم ترامپ نه فقط با ما بلکه با تمام دنیا مشکل دارد. بنابراین اگر مقاومت کنیم موفق خواهیم شد.

وی با بیان اینکه دولت باید آغازکننده صرفه‌جویی باشد گفت: از ۹ هزار مگاوات برقی که از طریق سدها تولید می‌شد، در حال حاضر  تنها چهار هزار مگاوات تولید می‌شود و ۶۰ درصد از تولید نیروگاه‌ها به دلیل کمبود آب کاهش یافته است. ما در بخشنامه‌ای به همه نهادها و سازمان‌ها اعلام کردیم ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی و ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و اگر دستگاهی این موضوع را رعایت نکند برق و آبش قطع می‌شود.

استاندار ادامه داد: برای صرفه‌جویی در مصرف برق و آب یا باید ساعات کار اداری را تغییر دهیم یا اینکه در همه دستگاه‌ها از ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر به بعد همه سیستم‌های سرمایشی باید خاموش شوند چون آب‌ پشت سدها برای تولید برق نداریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از استان‌ها با مشکل جدی آب مواجه هستیم، گفت: اگر دقت نکنیم در تهران نیز با همین مشکلات مواجه خواهیم شد. مدیران دقت کنند سفرهای خارجی‌شان در صورت ضرورت انجام شود و اگر به سفر خارجی می‌روند با تعداد کمتری اقدام به مسافرت کنند. همچنین در خصوص مسافرت‌های درون کشور نیز به گونه‌ای این مسافرت‌ها انجام شود که از هزینه‌های جانبی به شدت خودداری شود.

استاندار تهران با بیان اینکه ساعت کاری را افزایش نمی‌دهیم گفت: من به افزایش ساعت کاری اعتقادی ندارم اما معتقدم در همین هشت ساعت باید به نحو احسن بهره‌برداری لازم از ساعت کاری انجام شود. ما سربازان کشور و جبهه اقتصادی هستیم و باید مانند یک سرباز فعالیت کنیم.

وی خطاب به مدیران استانی خاطرنشان کرد: در تصمیماتی که می‌گیرید منافع آن را بسنجید. شما باید در تصمیم‌گیری‌هایتان منافع بیش از ضررهایش باشد و تصمیمی که هزینه را برای استان ایجاد می‌کند، نگیرید. همچنین مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهایی که هزینه دارد را انجام ندهید. تاکید می‌کنم هر سخن و هر کاری که باعث افزایش هزینه برای دولت می‌شود به شدت از آن اجتناب کنید و همچنین باید اختلافات را کنار بگذاریم و یک ید واحد شویم تا بتوانیم با استفاده از منابع استانمان به اهدافمان برسیم.

مقیمی تاکید کرد: اشتغال، حمایت از اقشار کم‌درآمد، تولید ملی و مدیریت نقدینگی از مهمترین برنامه‌های ماست.

وی ادامه داد: مدیران سعی کنند طبق قانون و ضوابط کارشان را انجام دهند تا با نظارت‌هایی که باعث می‌شود کار متوقف شود مواجه نشوند. چراکه ضررهای توقف یک پروژه یا یک واحد صنعتی یا گردشگری یا روستایی بسیار زیاد است و خسارت‌های جبران ناپذیری دارد. سعی کنید کاری نکنید که پروژه‌ها به تعطیلی کشیده شوند البته ما با مدیر و کارشناس متخلف باید برخورد کنیم اما در شرایطی که منابع مالی ما محدود است کار را تعطیل نکنید، چراکه خسارت ناشی از آن جبران ناپذیر است.

استاندار تهران گفت: با هیچ مدیری که خلاف قانون عمل کند همکاری نمی‌کنیم و شما نباید اجازه دهید سرمایه‌های کشور راکد شود. همچنین شفاف‌سازی باعث می‌شود تا فساد اداری و مالی ایجاد نشود. همه دستگاه ها باید مناقصه‌ها و مزایده‌هایشان را اطلاع‌رسانی کنند و مردم باید در جریان همه فعالیت‌های اقتصادی دستگاه‌ها باشند.

وی تاکید کرد: ‌۲.۵ درصد رشد اقتصادی باید از افزایش میزان بهره‌وری ایجاد شود، اگر اجازه ندهند سرمایه‌گذار خارجی به ایران بیاید باید با استفاده از همین امکانات و منابع به اهدافمان برسیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.