شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) از درج نماد گواهی صادراتی ارز در سامانه پس از معاملات خبر داد.

بر این اساس اوراق گواهی صادراتی ارز با نرخ یورو و با نماد «یصیورو» در سامانه پس از معاملات درج شد تا شرایط برای آغاز معاملات این گواهی در بورس اوراق بهادار تهران مهیا شود.

گفتنی است چندی پیش رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در بورس برای معاملات گواهی ارزی گفته بود به طور طبیعی بورس بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعریف شده و فعالیت می‌کند. در همین خصوص دستگاه مرتبط به سازمان بورس در خصوص اینکه چه افرادی می‌توانند گواهی ارزی را خریداری یا به فروش برسانند، اطلاعات و مستندات لازم را ارائه خواهند کرد.

به گفته شاپور محمدی در گام اول صادرکننده و واردکننده کالاها می‌توانند در بازار گواهی ارزی بورس فعالیت کنند که مزیت این موضوع در وهله نخست رفع هر گونه مشکل برای خرید و فروش ارز و در یک چارچوب شفاف خواهد بود.

وی در مورد قوانین و دستورالعمل حاکم بر بازار گواهی ارزی در بورس تهران نیز گفت: بخشی از این دستورالعمل‌ها، قواعد بازار سرمایه بوده که در قانون بازار اوراق بهادار وضع شده است و شورای عالی بورس و سازمان بورس آن را مشخص و تبیین می‌کنند. بخشی از قواعد نیز، از سوی بانک مرکزی در حوزه ارزی تعیین می شود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه موضوع راه اندازی بازار ارزی از دو سال قبل با حضور رییس کل بانک مرکزی در شورای عالی بورس تصویب شده است، افزود: معاملات حواله‌های ارزی یا به تعبیری گواهی‌های صادراتی به معنای پوشش تمام بازار ارز نیست و بخش محدودی از این بازار را در بر می‌گیرد. بطور طبیعی این گواهی‌ها هر چه منصفانه‌تر و منطقی معامله شوند، مقصود نظر تمام سیاست‌گذاران کشور خواهد بود، تا مردم از جمله صادر کننده و وارد کننده بتوانند در این بازار وارد شوند.

محمدی در خصوص، میزان ارزی که از طریق بازار گواهی ارزی قرار است به گروه سوم تخصیص یابد گفت: به نظر می‌آید حدود این رقم که در سال گذشته برای واردات کالا تخصیص یافته، از همین طریق با توجه به بخشنامه اعلامی به گروه سوم شامل کالاهای مصرفی تعلق گیرد.

وی در مورد سازوکار معاملات و پریمیوم مورد رقابت در این فرایند در تابلو معاملات بورس تهران گفت: این مکانیزم متناسب با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تنظیم خواهد شد. در مورد پریمیوم و دامنه نوسان معاملات نیز قابلیت انعطاف در بازار سرمایه وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر دستور العمل اجرایی بازار گواهی‌های ارزی با تعامل و برگزاری جلسات روزانه میان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و صمت در حال تنظیم و تبیین است، عنوان کرد: برای سازمان بورس ظرف یک هفته ارائه زیر ساخت‌های لازم برای بازار ارز عملیاتی خواهد بود.

رییس سازمان بورس درباره امکان مدیریت تقاضا از سوی سازمان بورس در بازار ارز بورس گفت: ریز ساختارهای این بازار بر اساس زمان شروع معاملات،زمان حراج اولیه، دامنه نوسان و اینکه چه کسانی مجاز به حضور در بازار و با چه حجمی هستند، از قبل تعیین و اعلام می‌شود.

به گفته وی، سازوکار سازمان بورس یک ساز و کار انعطاف‌پذیر بوده و با دامنه نوسانی ساختارمند و تحت نظارت بازار مدیریت و نظارت خواهد شد. اگر دولت نیز بنایی برای مدیریت معاملات و تنظیم قیمت‌ها داشته باشد، همگی بر اساس مکانیزم بازار خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.