کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص لزوم برقراری تعادل و ثبات در بازار جهانی نفت به توافق رسیده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، ترامپ پیش از این از روسیه و عربستان سعودی خواسته بود تا تولید نفت خود را افزایش دهند. رئیس جمهور آمریکا نسبت به افزایش قیمت جهانی نفت به این دو کشور معترض شده بود.

 

کاخ سفید افزود: شاه عربستان به رئیس جمهور آمریکا اطمینان داده است که ریاض قادر است از ذخایر نفتی خود برای برقراری ثبات و تعادل در بازار استفاده کند و دو طرف بر لزوم حفظ تعادل در بازار نفت تاکید داشته اند.

 

ترامپ پیش از این با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: با شاه عربستان سعودی درباره لزوم افزایش احتمالی ۲ میلیون بشکه ای تولید نفت این کشور صحبت کردم، آن هم به خاطر شرایط بی ثبات ایران و ونزوئلا و رهبر سعودی نیز با این پیشنهاد موافقت کرده است.

 

کاخ سفید در ادامه این بیانیه افزود: رهبران دو کشور توافق کردند که برقراری تعادل در بازار جهانی نفت برای تضمین دسترسی به انرژی قابل اتکا برای همه مردم در سراسر جهان لازم و ضروری است. شاه سعودی در پاسخ به ارزیابی رئیس جمهور آمریکا درباره کمبود عرضه در بازار نفت، این مساله را تایید کرده است که عربستان هم اکنون ۲ میلیون بشکه ظرفیت مازاد تولید نفت دارد و در صورت لزوم و برای برقراری ثبات و تعادل در بازار نفت از آن استفاده خواهد کرد.

 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز پس از انتشار توئیت های ترامپ اعلام کرده است که رهبران دو کشور بر پایبندی خود به تعهد مربوط به حفظ ثبات و تعادل در بازار نفت و رشد اقتصادی جهان تاکید کردند. این خبرگزاری هیچ گونه اشاره ای به توافق اعلام شده از سوی ترامپ نکرده است.

 

یک مقام ارشد عربستان سعودی نیز گفت: ریاض هیچ گونه قول قطعی و مشخصی به ترامپ نداده است ولی به وی اطمینان داده است که تقاضای بازار را تامین خواهد کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.