میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستی "کان" اظهار کرد: تبادل حملات بین ایران و اسرائیل و حتی اقدامات دیگر این چنینی که جنگنده‌های اسرائیلی با بمباران برخی از اماکن و اراضی سوریه انجام می‌دهند، ممکن است منجر به بی‌ثباتی و در کل جدی شدن وضعیت منطقه شود.

بوگدانف گفت: روسیه در حال صحبت کردن با اسرائیل است و ارتباطات بسیار نزدیکی را از طریق ادارات مختلف با مقامات سیاسی اسرائیل برقرار کرده است.

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: همانطور که درک می‌کنیم هیچ نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد، بلکه سربازان و مشاور ایرانی در آنجا هستند، که تعداد آنها مشخص نیست، اما به عقیده من "بسیار اندک" است.

بوگدانف افزود: مساله مهم این است که سربازان و مشاوران ایرانی در سوریه به ملت سوریه کمک می‌کنند در واقع این افراد به درخواست نظام و دولت سوریه برای مشارکت در مقابله با تروریسم در این کشور حضور دارند. به عقیده من مصلحت اسرائیل نیز در این است که تروریست‌ها و رادیکال‌ها در سوریه تسلط پیدا نکنند.

اسرائیل بر روسیه فشار می‌آورد تا نیروهای هم‌پیمان را از بلندی‌های جولان دور کند.

بوگدانف درباره حضور نیروهای روسی در سوریه نیز گفت: حضور نیروهای روسیه در سوریه پس از پایان ماموریت نابودی تروریسم، به موضع‌گیری و درخواست دولت مشروع این کشور بستگی دارد.

وی افزود: زمانی که جنگ علیه تروریسم به پایان برسد و مردم سوریه دیگر نیازی به کمک ما در مبارزه با تروریسم نداشته باشند، حضور ما بستگی به موضع دولت مستقل سوریه دارد که آیا حضور ما در این کشور همچنان ضروری است یا مأموریت ما انجام شده است و مردم سوریه و رهبری آن نیازی به این نوع حمایت ندارند.

بوگدانف یادآور شد که روسیه بر اساس توافق دو جانبه بین مسکو و دمشق، دو سایت را برای کشتی‌ها و هواپیماهای روسی در "طرطوس" و پایگاه "حمیمیم" ایجاد کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز شنبه در گفت‌وگو با شبکه چهار تلویزیون انگلیس تاکید کرد که روسیه تا پایان سال ۲۰۱۸ نیروهایش را از سوریه خارج نخواهد کرد و روند خروج نیروهایش از سوریه به اتفاقاتی که رخ می‌دهد بستگی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.