محمود حجتی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس به سوال کریمی قدوسی نماینده  مشهد درباره ایجاد انحصار در بازار دان و مرغ توسط آقای "م" در زیر پا گذاشتن قانون انحصار پاسخ داد.

وی در توضیح با بیان اینکه صنعت مرغداری صنعتی است که خدمت بزرگی به کشور ارائه می‌کند، گفت: صنعت مرغداری نزدیک به ۲ و نیم میلیون تن در بخش تولید گوشت سفید و نزدیک به ۹۰۰هزار تن تخم‌مرغ را روانه بازار تولید می‌کند. البته به دلایل خاص از نظر اقلیمی و سیاست‌های برنامه‌ای که داشته‌ایم اغلب نهاده‌های مورد نیاز این صنعت وارداتی است.

حجتی ادامه داد: با وجود همه محدودیت‌هایی در ارتباط با بازار ارز و تلاطم های ارزی دولت، ستاد اقتصادی دولت و رئیس جمهور حمایت‌های ویژه‌ای برای در اختیار گذاشتن ارز به این افراد را در نظر گرفته‌اند که ارز برای این افراد به قیمت ۳۸۰۰ و بدون تعلل داده می شود.

وی با بیان اینکه در ۷ الی ۸ ماه گذشته با افزایش قیمت روبرو بوده‌ایم، گفت: امروز دلار با قیمت ۳۸۰۰ تومان به واردکنندگان می دهیم که این میزان سال گذشته ۳۲۰۰ تومان بود. همچنین افزایش قیمت نیز در بازار جهانی در این عرصه داشتیم. ذرت را سال گذشته کمتر از ۲۰۰ دلار خریداری می‌کردیم اما در این روزها و ماه‌ها نرخ ذرت تا ۲۵۰ دلار نیز افزایش داشته است. هم اکنون نرخ ذرت به ۲۳۵ الی ۲۴۰ دلار می‌رسد بنابراین این افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و در نهایت بر وضعیت واردات ما تأثیرگذار است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به هفت هزار و ۲۰۰ میلیون تن ذرت واردات داشتیم که امسال بر حسب افزایش تقاضا میزان ذرت بیشتری وارد می کنیم، افزود: ما از فروردین تاکنون دو شوک قیمتی مقطعی در بازار را تجربه کردیم؛ یکی از شوک‌ها مربوط به زمانی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد آن هم چون چند روزی را واردکنندگان پشت درب بانک مرکزی ماندند و یک التهاب قیمتی نیز در زمان بحث مربوط به کامیون‌داران مطرح شد که در آن مقطع نیز شاهد التهابات یک هفته‌ای بودیم و ما تلاش کردیم با توجه به ذخایر موجود این التهاب را به حداقل برسانیم.

حجتی ادامه داد: امروز وضعیت ذخایرمان و کشتی‌های در حال تخلیه نهاده‌های مورد نیاز و همچنین در زمینه قیمت شرایط مناسبی داریم و قیمتی که امروز برای خرید در بندر امام توسط واردکنندگان اعلام می‌شود قیمتی است که سازمان حمایت اعلام می‌کند و نهاده‌ها از نظر قوانین و مقررات آیین‌نامه‌های دولت جزو محصولاتی است که احکام تعزیراتی بر آن حاکم است.

وی افزود: از نظر مقررات شکل و ظاهر انحصار و دخل و تصرفی وجود ندارد و ذخایر را کنترل می کنیم تا کشور دچار مشکل کسری نشود، همچنین کشتی های بین راهی و ارز تخصیصی نیز مورد نظارت وزارتخانه است. وقتی قرار است روزی یک میلیون تن نهاده وارد کشور شود، اگر با کسری مواجه شویم تاثیرات قیمتی فزاینده ای دارد که باید با آن برخورد شود. حدود ۱۶۰ شرکت درخصوص واردات ذرت فعالیت دارند و سیاست ما همان سیاست زنجیره ای است و معتقدم تامین نهاده ها باید توسط تعاونی ها و اتحادیه ها تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تعاونی ها باید با در اختیار داشتن منابع صندوق توسعه بخش کشاورزی واردکننده باشند تا با حداقل قیمت بتوانند نهاده ها را در اختیار اعضای خود قرار دهند. حدود ۳ یا ۴ شرکت وجود دارند که ۸۰ تا ۹۰ درصد واردکننده هستند و شرکت مورد اشاره نیز حدود ۴۵ درصد از حجم عملیات ذرت را بعضی از سال ها در اختیار داشته است، حال باید حرکت این شرکت را متوقف کنیم یا دیگر شرکت ها باید تقویت شوند؟ اگر قرار است حرکت این شرکت متوقف شود، باید مشخص شود که براساس چه ملاک و قانونی این موضوع باید انجام گیرد.

حجتی ادامه داد: با توجه به حساسیت های ارزی کنترل و نظارت بازار انجام می شود و وظیفه من این است که تعاونی ها و شرکت های تولیدکننده را حمایت کنم تا بتوانند نهاده ها را وارد کنند. همچنین باید تسهیل گری انجام شود تا اجحافی در حق تولیدکنندگان طیور نشود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وضعیت تولیدات کشور به نحوی است که دیگر نیازی به سلطان شکر نیست چرا که در سال ۹۶ دو میلیون تن شکر تولید شده است این در حالی است که در سال ۹۲ یک میلیون و صد هزار تن شکر تولید شد. البته حدود صد هزار تن شکر کسری وجود دارد اما در هر صورت فکر نمی‌کنم نیاز به واردات باشد اما در خصوص محصول ذرت به واردات این محصول نیاز است.

وی ادامه داد: تولید ذرت به مصرف آب قابل توجهی نیاز دارد هر چند که ذرت علوفه‌ای تولید می‌شود اما ذرت دانه‌ای به صورت کشت متراکم است و عرضه متنوعی دارد. در سال ۹۷ شرکت پشتیبانی امور دام خریدهای لازم را انجام داده هر چند که معتقد به حضور شرکت دولتی نیستیم.

حجتی افزود: یک میلیون تن ذرت و یک میلیون تن سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام سفارش داده شده است که به طور طبیعی سهم شرکت مورد نظر آقای کریمی قدوسی را محدود می‌کند اما باید توجه کرد که واقعیاتی نیز در این زمینه وجود دارد. حمایت، پشتیبانی، تربیت و آموزش تولیدکنندگان عمده به صورت مستقیم و تولیدکنندگان خرد از طریق اتحادیه تعاونی انجام می‌شود اما در هر صورت در اروپا نیز وضعیت به همین شکل است و اگر راهکار مطلوب تری وجود دارد ارائه شود.

وی گفت: در این زمینه وجود شرکت دولتی و رسیدگی‌های این شرکت صحیح نیست هر چند که شرکت پشتیبانی امور دام در لیست شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفته اما به دلیل ضرورت‌ها تاکنون حفظ شده است.

حجتی در پایان تاکید کرد که قیمت نهاده‌های دامی و خوراک طیور در وضعیت کم التهاب یا بی‌التهابی قرار دارد البته کسی که عمده بازار در اختیارش است ممکن است اگر بخواهد و نظارتی بر آن نباشد، در بازار دخل و تصرف داشته باشد. اما در هر صورت باید نظارت‌ها انجام شود و روی موضوع اعمال نظارت‌ موثر باید اقدامات لازم انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.