پادشاه عربستان سعودی به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، اطمینان داده این کشور می‌تواند در صورت نیاز، تولید نفت خام را افزایش دهد و ریاض توانایی تولید اضافی دو میلیون بشکه در روز را دارد. این امر می‌تواند از افزایش قیمت نفت در پی تنش‌ها در ایران و ونزوئلا بکاهد. 

رویترز نظر برخی تحلیل‌گران سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) را در این زمینه جویا شده است: 

«پی‌یر آندوراند»، تاجر و مدیر امور مالی در حوزه نفت، در این‌باره گفت: «به گمان من، مقام‌های سعودی می‌خواهند به ترامپ اطمینان بدهند که می‌تواند رویکردی سفت‌وسخت نسبت به ایران داشته باشد و حتی صادرات ایران را به صفر برساند. این‌که مقام‌های سعودی در عمل به‌راستی چه می‌توانند بکنند و تا چه زمانی می‌توانند این اقدام‌ها را ادامه دهند جالب خواهد بود.»

«آمریتا سن»، تحلیل‌گر ارشد در شرکت انرژی اسپکتس، گفت: «وضعیت بسیار مبهم است. درست است که عربستان در نظریه توانایی این اقدام را دارد، اما برای ورود این بشکه‌های اضافی نفت به بازار نیاز به پول و زمان، دست کم یک سال، است.»

«گری راس»، رئیس بخش تحلیلی مؤسسه «اس اند پی گلوبال»: «دو میلیون بکشه نفت خام اضافی که عربستان سعودی مدعی است می‌تواند آن را به بازار تزریق کند، به این معناست که تولید نفت این کشور روزانه به ۱۲ میلیون بشکه خواهد رسید. عربستان سعودی توانایی چنین تولیدی را ندارد و در نهایت می‌تواند تولید کلی خود را به ۱۱ میلیون بشکه برساند. اما همین میزان هم نظام نفتی آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.»

وی افزود که با کسری بالقوه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز، در اثر قطع احتمالی صادرات ایران و ونزوئلا، جهان تا پایان سال جاری میلادی دو میلیون بشکه در روز کسری را تجربه خواهد کرد. 

«جووانی استائونونو»، تحلیل‌گر بانک سرمایه‌گذاری «یو‌بی‌اس»، در این رابطه گفت: «با وجود این‌که پیام توئیتری دونالد ترامپ به‌صورت واضح نشان می‌داد که چه مقدار نفت مورد نظر او است، بیانیه خبرگزاری عربستان بر ابهام وضعیت افزوده است. اشاره‌ای دقیق به میزان افزایش تولید این کشور نکرده است. به‌نظر می‌رسد که این بیانیه نشان می‌دهد که پادشاهی عربستان آماده است چنین افزایشی را صورت دهد، اما منتظر رویدادهای بعدی می‌ماند.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.